zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Roddel en achterklap verpesten de werksfeer. Wat moet ik doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik ben een bedrijf begonnen in de dienstensector: poetsen, strijken en dergelijke.  Mijn werkneemsters hebben niet veel contact met elkaar doordat ze vooral individueel werken, behalve in het strijkatelier.  Enkelen kennen elkaar echter ook privé. Sinds kort is er een ruzie ontstaan in de groep die elkaar kent met roddels en jaloezie als gevolg. Daardoor is de sfeer erg verziekt. Het speelt zich echter allemaal buiten werktijd af. Wat kan ik hier aan doen?"

Antwoord
Ik kan hier kort over zijn. Die twee mensen die de sfeer verzieken, zou ik apart nemen en daar een hartig woordje mee spreken, ook al speelt het roddelen zich buiten werktijd af. Als je dat niet doet, dan stimuleer je een cultuur van roddelen, wat blijft bijdragen aan een slechte werksfeer. Dat kan al niet en wat ook niet kan is dat ze het bedrijf in een slecht daglicht plaatsen.

Soort van gedragscode
Je conclusies over het roddelen kun je ook delen in een groepsbijeenkomst cq mededeling. Wijs ze op de gevolgen voor het bedrijf, maar ook voor hen persoonlijk. Een zieke sfeer, leidt tot zieke mensen en een zieke organisatie. Laat weten welke alternatief gedrag je voorstaat en eist. En laat weten dat je mensen in het vervolg zult aanspreken op overmatig roddelen en niet schroomt om de juiste beslissingen te nemen waar nodig.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10