Vraag "Het bedrijf waar ik MT-lid ben is aan het groeien en het management wil de juiste beslissingen kunnen nemen in verband met de personeelsplanning. Daarvoor is het noodzakelijk dat de medewerkers hun werk- en procestijden gaan bijhouden. Meestal loopt dit echter mis, omdat de medwerkers denken dat het management ze wil controleren. Hoe kan ik hier verandering in brengen?"
Antwoord Dat de medewerkers denken dat het doel van het registreren van werk- en procestijden bedoeld is om hen te controleren is een logische gedachte en tot op zekere hoogte ook waar natuurlijk. Je zult hen ook de meerwaarde van de registratie moeten vertellen, willen ze begrijpen dat het gaat om bedrijfsbelang en uiteindelijk om hun eigenbelang.
Het nut en het belang Als je veranderingen invoert in een bedrijf dan kun je bijna altijd rekenen op weerstand, vooral als het nut van de veranderingen niet direct in het belang van de belanghebbende lijkt te zijn of als er extra werk bij komt kijken, wat in hun ogen overbodig is. De mensen informeren waarom de verandering is ingezet is cruciaal. Als je ze niet informeert, dan weten ze ook niet wat het doel is van de invoering van in dit geval de registratie van hun werk- en procestijden en trekken dan zelf een conclusie.