Vraag "Ik werk al ruim 10 jaar bij een Telecom/ICT organisatie. Ik ben binnengekomen als directie-assistente, maar sinds 2000 hou ik mij ook bezig met personeelszaken. Onze organisatie is aan het groeien van 10 naar 40 medewerkers en mij takenpakket bestaat voor 80 procent uit P&O- werkzaamheden. Onlangs hebben wij een strategiebijeenkomst gehad, waarbij ik ook aanwezig mocht zijn. Ik had gehoopt dat ik daar in de hoedanigheid van P&O'er zou zitten, maar helaas: ik mocht alleen notuleren. Hoe kan ik het beeld dat mensen van mij hebben veranderen?"
Antwoord Mensen raken gewend aan hoe ze je kennen vanuit de historie. Als je een dubbele functie krijgt, dan gaan ze ervan uit dat je de nieuwe functie erbij doet. Omdat het nieuwe kansen biedt om door te groeien, zien veel mensen vaak niet dat ze op een gegeven ogenblik, vooral wanneer de organisatie groeit, eigenlijk twee volwaardige functies aan het uitoefenen zijn. Ze hebben vaak ook geen duidelijke rol. Omdat het ook nog goed gaat, omdat de leidinggevenden niet zien hoe je het allemaal voor elkaar krijgt, vinden het ze eigenlijk best zo. Het is in jouw belang om nuaan te geven dat het zo niet langer gaat.
Update functieprofielen maken
Ik zou om te beginnen een update maken van de twee functies die je hebt. Maak daar actuele functieprofielen van met taken, vereiste competenties, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Ga dan na hoeveel tijd je kwijt bent aan de taken. Beoordeel dan of het nog verstandig is om de twee functies door één persoon te laten doen. Denk ook na hoe de functies zich in de toekomst zal ontwikkelen, gezien de strategie van de organisatie. Zorg dat je duidelijk de waarde van de functies voor ogen hebt. Dan pas kun je het overbrengen aan anderen.