zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe pak ik een ongehoorzame medewerker aan?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Momenteel ben ik leidinggevende van een kleine groep binnen het bedrijf. De sfeer in het team is goed. Maar er is één medewerker, die af en toe op mijn afdeling werkt, die totaal niet wil gehoorzamen en doen wat van haar verlangt wordt. Alleen als ik mijn direct leidinggevende erbij haal, wil ze gehoorzamen. Hoe kan ik haar aanpakken en voorkomen ze anderen in haar gedrag meetrekt."

Antwoord
Het is een uitdaging om met een medewerker om te gaan die nadrukkelijk ongehoorzaam is. Zo iemand kan de werksfeer en daarmee ook de werkprestaties negatief beïnvloeden. Het is als leidinggevende daarom niet prettig om een dergelijk ongehoorzaam persoon in je team te hebben.

Anders in gaan staan
Je kunt zorgen dat het gedrag verandert en je er een volwaardig teamgenoot voor terug krijgt die de op een prettige manier de productiviteit helpt verhogen. Daarvoor is het nodig dat je door haar gedrag heen kijkt. Observeer haar een tijd. Wat heeft die persoon eigenlijk te melden, waar ageert ze tegen en waarom heeft ze zoveel aandacht nodig? Door simpel haar weerstand als een uitdaging of signaal te zien en het niet persoonlijk te nemen, kun jeal anders in de relatiestaan.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10