Vraag Ik ben leidinggevende van een 'warehouseteam' in een logistiek bedrijf. Het MT heeft onlangs allerlei veranderingen in de organisastie doorgevoerd. De implementatie daarvan loopt niet goed. Veel processen lopen in het honderd en het aantal klachten van klanten neemt toe. Mijn medewerkers draaien veel overuren, de druk is hoog. Mijn eigen manager (wiens functie komt te vervallen), maar ook de P&O-afdeling komen niet met oplossingen. Ondertussen neemt de stress bij mij en mijn mensen toe. Heb je tips en aanbevelingen hoe ik hier mee om kan gaan? [ingekort door de redactie]
Antwoord
Je oplossingsstrategie om de uren van jezelf en het team te beperken lijkt mij een hele verstandige. Als jij met je team structureel blijft over te werken, dan zijn jullie, maar ook je organisatie straks verder van huis. Als jullie niet de tijd nemen om pas op de plaats te maken voor goed overleg en goede structurele oplossingen, dan vrees ik dat je te maken krijgt met ziekteverzuim van jezelf en je team. En ziekteverzuim is een hoge kostenpost voor alle partijen.
Niet afwachten, maar verbeteringen inzetten Ik kan me heel goed voorstellen dat je in deze situatie van overbelasting niet tot heldere inzichten komt. Daarom is gas terugnemen het enige verstandige. Van daaruit kunnen jullie waarschijnlijk effectiever en efficiënter werken. Ad hoc-oplossingen werken tijdelijk. Het wordt tijd voor structurele oplossingen en het wordt tijd dat jij de dingen doet die goed zijn voor jou en je team eninitiatievenen verbeteringen nu gaat inzetten.