zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe kan ik de rotte appels in mijn team aanpakken?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Sinds een jaar ben ik manager van een afdeling van 55 medewerkers. Binnen deze afdeling zijn er een paar personen die de sfeer  verzieken door te roddelen en collega's te negeren. Helaas kan ik de betreffende personen niet aanpakken omdat de medewerkers die het overkomt bang zijn en als ik er zelf ben, gedragen ze zich voortreffelijk. Hoe kan ik deze 'rotte appels' aanpakken?"

Antwoord
Roddelen kan een afdeling ziek maken. Collega’s negeren leidt niet tot teamcohesie met alle gevolgen van dien voorde productiviteit van de organisatie. De roddelaarindividueel aanspreken met naam en toenaam zal inderdaad maken datde gedupeerdezich minder veilig voelt en de ‘pesterijen’ kunnen dan ook toenemen, waardoor het slachtoffergevoel toeneemt en daardoor ook de macht van de dader. De kunst is om te spreken vanuit je eigen bevindingen. Je zult ook moeten nadenken overde feiten die het roddelen ongewenst maken, daarmee kun jede oorzaak aanpakken in plaats van de symptomen.

Rotte appels aanspreken
Je kunt de rotte appels individueel aanspreken en daarbij uit eigen ervaring spreken. Enkele zinnen om je op weg te helpen: Het is mij opgevallen dat….
Ik heb gezien dat……
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10