Een veel gehoorde noodkreet van managers is dat het niet lukt om hun organisatie in beweging te krijgen. Er zijn veel plannen en ideeën maar uiteindelijk blijven die steken in de leemlagen binnen de organisatie. Hoe kunt u als manager zorgen dat u wel succesvol bent? Vijf belangrijke stappen in het realiseren van organisatieveranderingen. En het goede nieuws is: het begint bij u zelf!
1. Visie en strategie Waarom wilt u veranderen? Dat is een vraag die ik veel klanten stel bij een verandering. Het lijkt allemaal zo simpel: er is een goed idee en dat wilt u graag uitvoeren. Helaas blijkt na doorvragen dat het idee helemaal niet in de toekomst van de onderneming past. Sterker nog, soms blijkt dat het idee ronduit risicovol is om uit te voeren. Klanten zitten er niet op te wachten en de interne organisatie al helemaal niet. Daarom is de eerste stap in een verandering om te checken of deze in lijn is met uw strategie van de onderneming. De strategie is hier geen wollig verhaal maar een aantal concrete doelstellingen die u wilt realiseren. Dit kan u bereiken door gewoon op te schrijven waar u wilt staan met uw onderneming over vijf jaar. Om vervolgens het idee dat u heeft hieraan te koppelen. Als het volledig in lijn met elkaar is dan is er niks aan de hand. Wanneer het in tegenstelling met elkaar is dan heeft u twee opties: het idee weggooien of uw strategie herzien.
Een praktijkvoorbeeld: De visie en strategie van een onderneming zijn nooit wollige verhalen. Een goede visie is concreet en specifiek en kan worden samengevat in een aantal concrete en meetbare doelstellingen. Daarnaast is een visie gebalanceerd: dat wil zeggen dat het niet alleen aandacht geeft aan marktontwikkelingen en financiën, maar ook aan HRM en de bedrijfvoering. Tot slot moet een visie ambitieus zijn maar wel realistisch. Een voorbeeld is: · De positie is marktleider in een bepaalde productmarkt combinatie · De marge bedraagt 15% · De bedrijfsprocessen zijn gecertificeerd volgens een bepaalde industriestandaard · Het verloop onder medewerkers is gehalveerd
De strategie geeft vervolgens aan hoe deze doelstellingen kunnen worden gerealiseerd en heeft een actief karakter. Het voorbeeld ten aanzien van de marktpositie is: