Vraag "Het MT heeft mij gevraagd een nieuw beoordelingssysteem voor medewerkers op te zetten. In het verleden hebben we een beoordelingssysteem gehad dat niet werkte. Iedereen kreeg een score 'goed' of 'zeer goed'. Leidinggevenden durfden hun verantwoordelijkheid om mensen aan te spreken niet te nemen. Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurt?"
Antwoord
Het komt veel voor dat het MT de consequentiesvaneen personeelsbeoordelingssysteem niet direct overziet. Je zult stappen moeten zetten om henduidelijk te verschaffen.
Plan van aanpak Zorg om te beginnen voor structuur in de vorm van een plan van aanpak. Ik zal enkele stappen noemen die je kunt zetten.
Werk eerst voor jezelf uit wat er komt kijken bij het opzetten van een personeelsbeoordelingssysteem (doel-proces-procedures-gedrag-beheer).
Onderzoek hoe het gegaan is bij het invoeren van het vorige systeem en leg dat naast punt 1
Maak een lijst van wat nodig is en wat er al gedaan is
Maak een lijst van wat niet goed gegaan is en de reden daarvan (eventueel onderzoek)
Werk de stappen uit van punt 4 in de zin van oplossingsrichtingen
Haal je uitgangspunten uit de stappen 1-5
Presenteer de uitgangspunten, beargumenteer ze en wijs het MTop de acties die genomen moeten worden enop de eventuele risico’s die daarbij aanwezig zijn. Als je de stappen gezet hebt, dan zul je zeker aangrijpingspunten hebben om doel, feiten, consequenties en risico’s te formuleren. Blijft nog over het gedrag van de leidinggevenden en de vaardigheden die ze nodig hebben.