Vraag "Door openheid en communicatie ontstaan er betere besluiten, las ik onlangs op Managersonline.nl. En wel vaker wordt 'openheid' als een belangrijke succesfactor voor managers genoemd. Maar ik kan het daar niet mee eens zijn. Ik heb vaak ervaren dat informatie verkeerd wordt begrepen, of men gaat er mee aan de haal, gebruikt het als door hem of haar bedacht, loopt vooruit op zaken et cetera. Met andere woorden: open communicatie werkt averechts. Maar is er een goed alternatief?"
Antwoord Het is goed dat iemand weer een keer tegen opendeuren aanschopt. Men gebruikt het woord communicatie vaak als de perfecte oplossing voor alles wat er maar speelt. Dat is het niet. Ik zal in een weblog wat dieper ingaan op communicatie en besluitvorming, maar me nu beperken tot wat aanreikingen in jouw specifieke situatie.
Informeren
Informeren kan vele doeleinden dienen, zoalsvan iets kennis laten nemen, mensen mee laten denken, mensen voorbereiden op iets, draagvlak creëren, tijd winnen etc. Het is dus afhankelijk van je doelstelling hoe informatie ingezet wordt. Het is niet nodig om mensen met informatie op te schepen, waar ze niets mee kunnen. Ook is het niet de bedoeling, zoals in jouw geval, dat mensen jouw informatie gebruiken in hun eigen voordeel, ten koste van jou. Dat is niet integer, maar het komt voor.Wees je daarom bewust van je eigen rol (en het doel) in de informatievoorziening.
Ervaring Je ervaring is dat men misbruik maakt van de informatie die jij verstrekt door te anticiperen, ermee aan de haal te gaan, het voor eigen gewin te gebruiken. En jij hebt het nakijken. Dat maakt je natuurlijk voorzichtig en wantrouwig. Op zich geen prettige gevoelens om op een vrije, open en eigen manier je werk te doen. Het wordt tijd om die gevoelens te neutraliseren en los te laten, waarbij je toch alert blijft. Je zult een goede balans in de informatievoorziening moeten vinden en moeten achterhalen waarom men al in de voorfase geïnformeerd wilworden van jouw plannen.