Vraag "Na jaren als professional diverse communicatiefuncties te hebben vervuld (in loondienst en als zelfstandig ondernemer), wil ik nu de overstap maken naar een functie als leidinggevende. Hoewel ik ervaring heb in het aansturen van (project)teams, redacties en derden en als HBO-docent, zoek ik naar mogelijkheden om deze ervaring (in mijn cv en gesprek) te vertalen naar de wensen en eisen van de desbetreffende organisatie. Oftewel: hoe kan ik me het beste verkopen, zodat ik het ook waar kan maken?"
Antwoord Bij de beoogde functie gaat het om het vormen van een team. Hierbij zijn communicatieskills uiterst relevant. Een goede communicatie, aangepast aan de teamleden, waarbij het teamdoel centraal staat, helpt zeker mee om betrokkenheid en draagvlak binnen het team te creëren.
Leidinggeven Leidinggeven is aansturen. Daar heb je al ervaring in. Waar zie je tegenop in het leidinggeven? Anticipeer daar dan specifiek op. Onduidelijk is mij nog of je ook ervaring hebt met het aansturen van niet professionals, want daar heb je weer andere vaardigheden voor nodig. Mocht je daar geen ervaring in hebben, dan kun je dat weglaten en aangeven dat je wel goed kunt instrueren in kennis en vaardigheden. Je kunt dan eventueel verwijzen naar je docentschap.
Sturen op prestaties Als docent werk je ook met het sturen op prestaties, want je beoordeelt hoe iemand uiteindelijk gepresteerd heeft en eventueel kan het zijn dat je begeleiding biedt (aan de studenten) daar waar ze onderpresteren, zodat ze toch hun doel halen. Dat zul je in je vorige functies ook gedaan hebben. Ik kan ik me voorstellen dat je in het aansturen van projectteams en redacties ook op prestaties hebt gestuurd en daarin oplossingen hebt gezocht voor belemmeringen die zich voordeden. Geef daarom ook van enkele projecten de bereikte resultaten aan, naast de taakstelling of het projectdoel.