Vraag "In onze organisatie huldigen wij vanuit het management het principe dat naaste medewerkers advies kunnen uitbrengen betreffende een sollicitant. Daarbij wordt een aantal door een sollicitatieteam geselecteerde sollicitanten bevraagd door medewerkers van de afdeling. De medewerkers beslissen uiteindelijk niet over welke nieuwe medewerker aangenomen wordt, maar weegt wel zwaar mee in de beslissing van de directeur. Is dit een goed systeem?"
Antwoord Waar ik van overtuigd ben, is dat de sollicitatieprocedure bij jullie heel serieus wordt genomen. Dat is veelzeggend.
Nieuwe medewerkers Het aannemen van nieuwe medewerkers heeft tot doel de organisatie te versterken, nu en in de toekomst. Elke nieuwe medewerker heeft invloed op de organisatie en daar wil een organisatie natuurlijk heel zorgvuldig mee zijn. Een goede selectie is cruciaal, vooral omdat verkeerd selecteren vele consequenties heeft. Echter, jullie selectieprocedure vind ik wat uitgebreid. Ik vraag me af waarom deze procedure zo is ingezet. Zijn er in het verleden problemen geweest met het aannemen van nieuwe medewerkers? Gaat het om een kleine of grote organisatie? Het is verder relevant om te weten of het sollicitatieteam onderdeel is van personeelszaken en/of er goede selectie-instrumenten worden gebruikt. Of is alle verantwoordelijkheid overgedragen aan de lijnorganisatie? En hoe serieus wordt de taak van het sollicitatieteam genomen.
Rol team van medewerkers Jullie laten een aantal sollicitanten beoordelen door een team van medewerkers. Zij beslissen niet, maar hun mening heeft invloed, al is dat in de vorm van een versterking of verzwakking van de gevormde mening van het sollicitatieteam. Ik ben een voorstander van het alleen voorstellen van de (voorlopige) eindkandidaat aan het team.