Ongetwijfeld bekend: te veel werk voor te weinig uren. Gevolg: avondjes overwerken. En ach, die zondagmiddag had u toch nog niets gepland, dus die rapportage kan er dan in één moeite door. Tien tips om uw tijd effectiever te besteden.
1. Stel niet uit Iedereen maakt zich schuldig aan uitstellen, maar uitstel is funest voor uw planning. Meestal worden juist de zaken die spoed hebben uitgesteld, simpelweg omdat het moeilijke, onbekende en nieuwe taken zijn. Toch zult u deze meteen moeten aanpakken: van uitstellen groeit de stapel werk alleen maar, en het wordt steeds moeilijker uitgestelde klussen alsnog op te pikken.
2. Stel prioriteiten
Klinkt eenvoudig, maar hierin schuilt de kern van problemen met een te hoge tijdsdruk. Bekijk de taken die voor u liggen, en bekijk goed wat écht prioriteit heeft. Spoedklusjes werkt u uiteraard meteen af, daarna de zaken die tot de kern van uw takenpakket behoren, en daarna de zaken die gewoon gedaan moeten worden, bijvoorbeeld rapportages. Plan voor deze laatste soort klusjes een vaste dag in. Of nog beter: besteed ze uit.
3. Gebruik uw mensen waarvoor u ze heeft ingehuurd
Kenmerkend voor de perfectionistische manager: alles zelf willen doen en niets uit handen geven. Desastreus, niet alleen voor uw tijdsplanning, maar zeker ook voor de motivatie van uw medewerkers. Geef ze uw vertrouwen, werk ze in in taken die u niet per se zelf hoeft te doen. Scheelt al gauw een uurtje of vier in de week.