Vraag "Ik begin binnekort als operation manager in een bedrijf dat een moeilijke tijd achter de rug heeft (bijna faillissement). Men heeft een ander bedrijf over genomen en de produktie verplaatst zonder het personeel mee te nemen. De verkoop afdeling is achtergebleven en niet verplaatst. De know how zit juist bij die verkoopafdeling. Over en weer is er echter veel wantrouwen. Hoe kan ik dit aanpakken en de productie weer vlottrekken, zodat werknemers en toeleveranciers weer vertrouwen krijgen en niet weglopen?"
Antwoord
Een ware uitdaging. Je zult twee dingen parallel moeten doen.
De juiste mensen en de juiste boodschap
Het draait nu om de lopende zaken zo goed mogelijk door te laten gaan en daarin ook een kwaliteitsslag mee te nemen. En om tegelijkertijd de zaken structureel op orde te krijgen. Als men toch al op de hoogte is van het niet optimaal reilen en zeilen, dan kun je daar net zo goed optimaal op inspelen. Communiceer dat je bezig bent met een kwaliteitsslag, stimuleer feedbacken speel alert in op zaken. Breng die mentaliteit ook over op de medewerkers. Maar het betekent vooral: de juiste mensen met de juiste boodschap en kennis als voortrekkers inzetten.
De koe bij de horens
De interne structuur weer op orde krijgen is je eerste stap. Dat betekent de koppen bij elkaar, problemen verkennen en onderkennen, draagvlak creëren voor vernieuwingen, leren van gemaakte fouten, erkennen dat zaken misgegaan zijn, brainstormen over oplossingen en inspireren en motiveren om met vernieuwde energie aan de slag te gaan. Maak daarna een plan voor de korte en voor de lange termijn voor de interne structuur en de doelstellingen. Voor de structuur op lange termijn heb je even tijd nodig, maar je moet nu al wel aan de slag binnen een (het liefst eigen) structuur. Laat plannen maken om de achterstand weg te werken. En zet goede mensen op de toeleveranciers en zorg dat ze blijven. Toon begrip, beloof ze verbetering en maak die belofte waar. En vraag commitment. Eventueel spreek je ze zelf. Maak ze deelgenoot van de algemene lijn van verbetering en brengt ze op de hoogte van doelstellingen op de lange termijn (ook in afname gemeten). Maar eerst moeten die zaken voor jou helder zijn.