Mensen aansturen en helpen is niet altijd eenvoudig. Kijkt u eens naar het onderstaande voorbeeld:
Een leidinggevende sprak ons onlangs aan: "Eén van de mensen in mijn team, Bert, functioneert niet goed. Hij levert zijn werk keer op keer te laat in waardoor we als team steeds vertragingen hebben in onze levering aan klanten. Dit kan zo echt niet langer! Maar hoe ik hem ook probeer te helpen, ik krijg maar geen vat op hem! Hij wordt kriegelig, stelt zich vermijdend op en wuift mijn suggesties weg. Wat moet ik daar nou mee?"
De juiste vaardigheid in de juiste situatie
Om op een constructieve manier je doelen te bereiken is het belangrijk dat u als leidinggevende de juiste vaardigheden op het juiste moment inzet. In bovenstaande voorbeeld is dat niet het geval. In het voorbeeld probeert de leidinggevende een situatie die om sturen vraagt helpend op te lossen. Dat werkt niet. Het lijkt alsof leidinggevende en medewerker langs elkaar heen praten en er verandert niets.
Het doelencontinuüm
Het doelencontinuüm is een model dat weergeeft in welke situaties u welke vaardigheid kunt toepassen. Uiterst links op het continuüm staan de doelen van de medewerker centraal. In dit soort situaties is helpen (coachen) de meest aangewezen aanpak. Uiterst rechts staan de doelen van de leidinggevende centraal. In dit soort situaties is sturen de best passende aanpak. Tussen de twee extremen op dit continuüm bevinden zich situaties die om onderhandelen vragen. Onderstaande figuur geeft het continuüm weer.