zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Doet u alles om op te vallen?

Door: Frank van Marwijk
 
Een product met een bekende naam wordt doorgaans veel verkocht. Een bekend bedrijf heeft gewoonlijk veel omzet. En als bekend persoon zult u regelmatig om uw mening worden gevraagd. Maar voordat u die bekendheid heeft, dient u buitengewoon op te vallen en er positief uit te springen. Wat kunt u doen om de schijnwerpers in uw richting te draaien? Wat doet u om op te vallen? En heeft de aandacht die u dan krijgt altijd de positieve werking die u verwacht? Leer hier de kunst om op te vallen op een positieve manier.

Een gekleurde enveloppe of een bobbel?
U heeft een vacature voor een gewilde functie en ontvangt een enorme berg sollicitatiepost. Als u een eerste blik op de stapel werpt, ziet u daar enkele rode, groene en gele enveloppen tussenuit prijken. Ook zitten er enveloppen bij met een bobbel, wat blijkbaar duidt op een verrassende inhoud. De afzenders van de poststukken hebben in ieder geval hun eerste doel bereikt. Hun actie valt op! Tegelijkertijd is het natuurlijk de vraag of dit de sollicitant veel voordeel zal bieden. Deze mensen willen er blijkbaar uit springen met een trucje. En dat zegt nog niets over hun capaciteiten of karakter. De briefzenders lopen zelfs het risico dat u hun post aan een extra strenge controle onderwerpt of dat u hen er bij voorbaat al uitselecteert omdat u meent dat een serieuze kandidaat zijn CV überhaupt niet in een gekleurde envelop zou moeten toesturen.

Discriminatie en generalisatie
Het feit dat u de gekleurde enveloppen zo snel opmerkte, heeft te maken met een psychologisch fenomeen: discriminatie versus generalisatie. Discriminatie heeft vaak een negatieve klank omdat het geassocieerd wordt met racisme, maar hier bedoel ik de letterlijke betekenis: het maken van onderscheid. Met generalisatie bedoel ik het veralgemeniseren van verschillende informatie. Dit fenomenen helpt ons om de vele indrukken die we dagelijks ontvangen te hanteren. Als we een groep mannen in een zwart kostuum bijeen zien staan, gaan onze hersenen er gemakshalve vanuit dat deze mannen bij elkaar horen (generalisatie). Staat er iemand in een wit pak tussen, dan ervaren we deze persoon als niet tot de groep behorend (discriminatie). De persoon in het witte pak is dus anders en valt op.

Als op een kruising de meeste auto’s rechtdoor rijden, kan uw aandacht plotseling getrokken worden door één auto die afslaat. Gaan echter alle auto’s de bocht om, maar gaat er eentje rechtdoor, dan valt dat weer meer op. Als auto’s zich in dezelfde richting bewegen gaan we de stroom als één geheel zien (generalisatie), totdat er verandering optreedt (discriminatie).
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10