Ik ben werkzaam als coach bij de Kamer van Koophandel. Door een reorganisatie worden de medewerkers van het register verplicht om ook voorlichtingswerkzaamheden te doen. Niet iedereen staat hierom te springen en er zijn zelfs medewerkers die duidelijk aangeven dat ook een coach niet kan bereiken om de sleutel tot positiviteit om te draaien. Hoe ga ik hier nu mee om?
Vraag: Ik ben werkzaam als coach bij de Kamer van Koophandel. Door een reorganisatie worden de medewerkers van het register verplicht om ook voorlichtingswerkzaamheden te doen. Niet iedereen staat hierom te springen en er zijn zelfs medewerkers die duidelijk aangeven dat ook een coach niet kan bereiken om de sleutel tot positiviteit om te draaien. Hoe ga ik hier nu mee om?
Antwoord: De medewerkers ervaren een uitbreiding van hun takenpakket. Als dit gebracht wordt als een verplichting en ze duidelijkheid missen over de context van de uitbreiding, dan is de houding van de medewerkers te begrijpen.
Doel en consequenties Aan een verandering of wijziging ligt altijd een doel ten grondslag. Dat doel moet helder gecommuniceerd worden. Medewerkers willen weten waarom iets gebeurd, vooral als het hun functie aangaat. Daarnaast willen ze weten met welke consequenties ze te maken zullen krijgen en daar zal op een aantal punten serieus moeten worden ingegaan. Behalve duidelijkheid over waarom voorlichting nodig is en waarom het binnen hun functie valt, zullen ze willen weten hoe ze de taakuitbreiding moeten inpassen binnen hun werkzaamheden en wellicht ook welke kennis en vaardigheden nodig zijn om voorlichting te geven. Zonder informatie worden medewerkers onzeker en/of zal er weerstand zijn, zoals die nu ervaren wordt. De timing, het proces en de vorm van het brengen van de informatie is belangrijk voor het acceptatieproces van de taakuitbreiding.
Niet positief zijn is een signaal Positiviteit is niet af te dwingen, zeker niet bij anderen. Dat hoeft ook niet. Wel kunnen de randvoorwaarden zodanig gesteld worden, dat het stimuleert om op termijn positiever met de taakuitbreiding om te gaan. Informatie en voorlichting helpen daarbij. Het opbouwen van vertrouwen ook. De medewerkers geven op dit moment een signaal af door uit te spreken dat ze niet positief zijn en hen daarover horen is een onderdeel van het coachingsproces. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe het nu komt dat de sleutel tot positiviteit niet om te draaien is.
Essentieel is om de signalen die ze uiten serieus te nemen en zodanig op te pakken dat er ruimte komt voor een dialoog. Vanuit de dialoog kun jecoachen en samen met de medewerkers toewerken naar oplossingen en verbeteringen.
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.
Vraag het Asha Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht. Naam
Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)