Ik ben manager bij een semi-overheidsinstantie. In mijn team zit een aantal medewerkers die onvoldoende gemotiveerd zijn. Ik ben op zoek naar een manier om hierin verandering te brengen, maar dat wil nog niet erg vlotten. Hoe kan ik ongemotiveerde collega's het beste coachen?
Vraag: Ik ben manager bij een semi-overheidsinstantie. In mijn team zit een aantal medewerkers die onvoldoende gemotiveerd zijn. Ik ben op zoek naar een manier om hierin verandering te brengen, maar dat wil nog niet erg vlotten. Hoe kan ik ongemotiveerde collega's het beste coachen?
Antwoord: Je stelt een korte en algemene vraag. Zonder meer aanwijzingen kan ik helaas ook alleen kort en algemeen reageren.
Niet op zich Demotivatie staat niet op zich. Vooral niet als je het over een aantal collega’s hebt. En ook niet, omdat je geen noemswaardigheden vermeld. Dat geeft te denken.
Bewustwording Hoe bewust ben je je van de redenen van de demotivatie die er heerst? Zoek eerst de reden van de demotivatie, om vervolgens in gesprek te gaan met betrokkenen. Dat kun je in dialoogvorm doen, waarbij het belangrijk kan zijn niet alleen de symptomen te bespreken, maar ook de oorzaken te achterhalen. Maar ook door analyse en observatie. Wat is volgens jou de oorzaak van de demotivatie? Zoek eerst naar de parallellen bij de collega’s. Heeft er iets plaatsgevonden waardoor het werk, de aansturing en bedrijfsstructuur anders is geworden? Zijn er nieuwe mensen in het team erbij gekomen? Zijn er beloften gedaan die niet nagekomen zijn of spelen andere verwachtingen mee? Bespreek dit met personeelszaken of kijk naar de functie en/of beoordelingsgesprekken. Het kan behalve een afdelingsprobleem ook een organisatieprobleem zijn.
Kosten van demotivatie: intern en extern Demotivatie gaat ten koste van werksfeer, -plezier en productiviteit wat interne, maar ook externe gevolgen heeft. Het kan, als het lang door gaat, een organisatie veel geld gaan kosten. Als mensen niet de drive hebben om het verwachte resultaat op tijd, met meerwaarde af te leveren, dan breekt dat soms de organisatie of henzelf op.
Demotivatie kan leiden tot burnout en ziekteverzuim. En werken om te werken draagt niet bij tot het vernieuwen en versterken of innoveren van een organisatie, waardoor men steeds minder gebruik maakt van je (concurrerende) diensten. Klanten en andere betrokkenen merken het als mensen of teamleden niet geïnspireerd overkomen en klanten trekken hun eigen conclusies hieruit, waardoor ze wellicht minder vaak of niet terugkomen.
Bewustzijn en betrokkenheid collega's Werk behalve aan het achterhalen van de oorzaken van demotivatie aan teamgeest. Zoek iets wat hen bindt, maar vooral, vraag wat er is en luister goed. Van daaruit heb je in ieder geval iets in handen om mee aan de slag te gaan. Het hoe is punt twee. Vaak weten mensen zelf heel goed wat ze willen en wat ze nodig hebben. Als daar op de juiste manier op ingespeeld kan worden, komt de motivatie op een natuurlijke wijze weer boven drijven.
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.
Vraag het Asha Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht. Naam
Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)