zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een manager heeft een relatie het met het hoofd PZ. Kan dat?

Door: Asha Kalijan
 
Een manager in mijn organisatie is gescheiden van zijn vrouw en woont nu samen met het hoofd Personeelzaken. Onder het personeel is nu rumoer ontstaan om deze relatie. Zij hebben het idee dat ze niet bij Persooneelszaken terecht kunnen als ze problemen hebben met deze manager. Wat te doen?

Vraag:
Een manager in mijn organisatie is gescheiden van zijn vrouw en woont nu samen met het hoofd Personeelzaken. Onder het personeel is nu rumoer ontstaan om deze relatie. Zij hebben het idee dat ze niet bij Persooneelszaken terecht kunnen als ze problemen hebben met deze manager. Wat te doen?

Antwoord:
Tja, privé en werk kunnen ook teveel in elkaar doorlopen, vooral als de persoonlijke ontwikkeling van de manager en het hood PZ, gevolgen heeft voor de organisatieontwikkeling. Het is jammer dat de directeur of HR-manager daar niet zelf op geanticipeerd hebben.

Geen oppervlakkige relatie
Het lijkt mij geen oppervlakkige verhouding als een manager samenwoont met de personeelsmanager. Afwachten tot zij met een oplossing komen lijkt mij geen goede optie. Het is aan te raden om de zakelijke consequenties bespreekbaar te maken. Hun alliantie heeft al invloed op jullie houding, gedrag en beleving. Dat is al voldoende reden om het bespreekbaar te maken. Ik zou het bij beide personen doen. Als twee personen dat nu met de manager bespreken en twee met de HR-manager? Hoe het uit zal werken is de vraag. Wellicht is de oplossing te zoeken in overplaatsing, bijvoorbeeld een andere baas of een andere HR- manager als jullie organisatie groot genoeg is. Met gemengde gevoelens afwachten lijkt mij in ieder geval voor niemand goed.

Lief en leed op het werk
Ook op je werk word je als persoon, op je persoonlijkheid aangesproken. Ik lieer de ontwikkelingen werk-privé niet voor niets aan elkaar. De grens daartussen blijven bewaken is echter cruciaal. Ga het zelf maar na. Voor velen geldt dat een groot deel van je leven zich afspeelt op het werk. Als je soms meer dan acht uur per dag met elkaar optrekt, je positief of negatief aangesproken wordt op je houding, gedrag motivatie, ambitie, groei en ontwikkeling en daarnaast ook vaak lief en leed met elkaar deelt, dan heeft dat invloed. Ook op de onderlinge relaties. Iedereen gaat daar anders mee om en heeft andere grenzen of kent andere omstandigheden. Als mensen zich in hun privé-situatie niet gelukkig voelen en daar niets aan doen, als hun hele leven zich op het werk afspeelt en ze verder niet een goed sociaalleven hebben, dan neemt het ontstaan van verhoudingen en relaties op het werk toe.

Je kunt het ontstaan van relaties op het werk daarom in verband brengen met maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Je ziet dat vrijgezellen steeds meer een relatie op hun werk beginnen. Relatiebureau’s hebben ook daar al een marktgebied ontdekt.

Misbruik en rol en positie als leidinggevende
Er zijn natuurlijk ook altijd de avonturiers, de verleiders en de carrièremakers die liefde en seks als machtsmiddel misbruiken. Daar gaat het nu niet over, maar ook voor een deel van hen zou kunnen gelden: ken je rol en positie. Vooral in een leidinggevende, verantwoordelijke positie. Ga er maar van uit dat de manager en de personeelsmanager een volwassen man en vrouw zijn, wiens persoonlijke motieven we niet kennen. Op persoonlijk terrein zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun keuzen. Wat ik belangrijker vind is dat ze hun zakelijke verantwoordelijkheden kennen en die ook nemen.

Onderzoek naar relaties op de werkvloer
Om toch wat meer algemene informatie te verstrekken, buiten je vraag om, en omdat ik zelf nieuwsgierig werd na je vraag, heb ik wat actuele onderzoeken en publicaties opgezocht (bronvermelding volgt hieronder). Deze onderzoeken en publicaties laten ook zien dat relaties op het werk steeds meer voorkomen. Hoewel veel relaties op het werk stuk gaan, slagen er toch een aantal. Ook lees je dat hoe invloedrijker de positie, hoe groter het effect op anderen. Bedgenoten in werksituaties worden niet als veilig ervaren, omdat ze meer informatie uitwisselen dan ze normaal zouden doen. Zo’n relatie doorbreekt organisatiestructuren.

Relaties, zoals nu bij jullie speelt, leidt tot overplaatsing van één van beider partijen. Of één van de twee kiest ervoor om ergens anders te gaan werken. De gevolgen van een invloedrijke relatie kan soms problemen geven. Niet zo lang geleden, moest een topman die een relatie had met een vrouw in een leidinggevende functie weg in verband met de gedragscode van het bedrijf. Je ziet dat daar rekening al regels voor bestaan.

Mijn geraadpleegde bronnen bestaan uit publicatie op een carrièresite en publicaties van professor Stefan Lievens. De carrièresite (monsterboard.nl) heeft een opiniepeiling gehouden onder 2.350 personen. De uitkomst is dat één op de twee Nederlandse werknemers ooit een relatie op het werk heeft gehad en een deel hiervan heeft zelfs op dit moment een relatie heeft met een collega. Binnen Europa ligt het gemiddeld ook op één op de twee. Nederland bekleedt binnen Europa de vierde plaats.

Een wetenschappelijke bron is professor Lievens van de Universiteit van Gent, die veel heeft gepubliceerd of veel aangehaald wordt met betrekking tot relaties op de werkvloer. Hij heeft zeven jaar onderzoek gedaan en zijn onderzoek gaat met name over gewenste seksuele intimiteiten (GSI) op het werk. Hij is mede auteur van het boek Passie op de werkvloer. Hij noemt dat vooral de mannen openlijk de initiatiefnemers zijn. Vrouwen gaan subtieler te werk. Een nogal sterke uitspraak vind ik de opmerking dat er volgens de volksmond drie manieren zijn om promotie te maken: door competentie, door familiebanden en horizontaal. Ik ben benieuwd naar de verhouding tussen die drie manieren.

De bronnen vermelden ook dat bijna driekwart van de relaties op de werkvloer stuk loopt, met alle gevolgen van dien. In de Verenigde Staten moet men zelfs al een contract ondertekenen om schadeclaims na een gebroken hart te voorkomen. In Nederland zijn we gelukkig wat nuchterder, al bestaan er wel gedragscodes op dit gebied.

Scheiding werk-privé vervaagt
Het in elkaar doorlopen van ontwikkelingen in bedrijven en persoonlijke levens komt steeds meer voor. Kijk alleen maar naar de ontwikkelingen en mogelijkheden ten aanzien van levensloopregelingen, persoonlijke opleidingsplannen, persoonlijke effectiviteitsplannen en relaties op het werk. We kunnen werk en privé steeds minder goed scheiden van elkaar.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Effectief conflicten oplossen - Maurits Barendrecht e.a.

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10