Ik werkzaam als callcenter manager bij een groeiende telemarketing bureau. Voor dat ik hier kwam werken bestond deze functie niet, maar deed de directeur alles zelf. Het blijkt nu voor hem erg lastig om afstand te nemen en al helemaal moeilijk om hem tevreden te stellen. Hij vindt altijd dat hij het beter kan. Wat kan ik doen?
Vraag: Ik werkzaam als callcenter manager bij een groeiende telemarketing bureau. Voor dat ik hier kwam werken bestond deze functie niet, maar deed de directeur alles zelf. Het blijkt nu voor hem erg lastig om afstand te nemen en al helemaal moeilijk om hem tevreden te stellen. Hij vindt altijd dat hij het beter kan. Wat kan ik doen?
Antwoord: Als organisaties groeien, dan verschuiven functies en moeten mensen loslaten wat ze al jaren gewend zijn te doen. Dat is niet altijd gemakkelijk en de transformatie kost vaak tijd.
Pionierfase In de pionierfase van een organisatie, doen mensen, eigenaren/oprichters zoveel mogelijk zelf. Ze vergroeien als het ware met hun bedrijf. Als ze vanuit de inhoud zijn gestart, zijn het professionals die ook moeten wennen aan hun eigen groei en verandering in verantwoordelijkheden. Ze moeten in de volgende groeifase vaak iets loslaten waar ze succesvol in waren, wat veilig en vertrouwd was en wat ze leuk vonden om te doen.
Losweken door vertrouwen te geven Je zult de koe bij de hoorns moeten pakken. Je kunt het in de eerste instantie informeel aanpakken. Vertel hem wat ideeën en leg uit waar je kansen ziet voor de organisatie, hoe je zaken denkt te gaan aanpakken en hoe je je functie als manager ziet. Je krijgt waarschijnlijk wel een dialoog, omdat hij het beter denkt te weten, maar blijf doorgaan. Geef hem de bevestiging dat hij heel ervaren is in het vakgebied en dat je graag van hem zult leren. Erken zijn expertise en geef hem vervolgens informatie cq je mening, want dat zal hem duidelijk maken en vertrouwen geven dat je als professional een goede opvolger bent die ook vanuit het bedrijf(scultuur) denkt. Laat ook merken dat je begrijpt dat hij zich met andere zaken moet gaan bezighouden en dat je hem als professional zo nu en dan moet consulteren. Dat is verstandig, want hij kent het bedrijf goed en hij bepaalt natuurlijk ook als hoofdverantwoordelijke de koers van de organisatie.
Als hij de bevestiging krijgt die hij zoekt, zal hij zich langzaam losweken van zijn oude hoofdtaak.
Advies en betrokkenheid op hoofdzaken De verandering zal niet direct plaatsvinden. Als hij zich toch blijft bemoeien met je werk, dan kun je hem een halt toeroepen door te zeggen dat je eerst zelf met wat ideeën aan de gang gaat en die uitwerkt en dat je daarna met een voorstel langskomt voor eventuele input. Dat is efficiënter. Zo ben je hem voor, hou je hem betrokken en kun je hem in de juiste positie plaatsen. Namelijk als degene die ook professioneel is op dat gebied, die met je mee kan denken, maar waar je alleen de hoofdzaken mee bespreekt. Hij krijgt daar tegelijkertijd de gelegenheid mee om je input te gaan waarderen en het vertrouwen in je verder te laten groeien. Uiteindelijk zal hij loslaten en zul jij steeds meer ruimte krijgen. En hij zal meer ruimte nemen om de groei van de organisatie te besturen.
De directeur zal zich altijd blijven bemoeien met de core-business, ook omdat dat zijn expertise is. Zorg er alleen voor dat hij met betrekking tot jouw functie uiteindelijk de rol van adviseur en eindverantwoordelijke uitoefent.
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.
Vraag het Asha Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht. Naam
Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)