Veel bedrijven zijn middenmoters. Ze onderscheiden zich niet of nauwelijks van de concurrentie. Dat voelt ook wel veilig en zolang de zaken goed gaan is er niks aan de hand. Totdat het even wat minder gaat, dan blijkt het gebrek aan onderscheidend vermogen fnuikend te zijn. Michel Hoetmer beschrijft hoe een heldere missie en visie dat kunnen voorkomen. En rekent zijdelings ook gelijk af met de spraakverwarring over deze twee termen.
De laatste jaren zijn veel mensen een eigen bedrijf begonnen. De oprichter is vaak een vakkundige manager die om uiteenlopende redenen zijn baan vaarwel heeft gezegd en daarna een adviesbureau is begonnen. In eerste instantie gaat het goed omdat er al een opdracht is, bijvoorbeeld via de oude werkgever of uit het oude netwerk van de ondernemer. De ondernemer heeft geen tijd om een blauwdruk voor zijn bedrijf te maken. Dat komt later wel, hij heeft het te druk. Maar na een tijdje komt de klad er in. Het netwerk levert niet meer automatisch nieuwe opdrachten. De paniek slaat toe en de ondernemer zoekt op ad hoc basis naar nieuwe klanten. Het leidt regelmatig tot teleurstellende resultaten.