Sinds kort ben ik operationeel manager en heb als hoofdtaak het aansturen van de medewerkers en de verkoop bij bestaande klanten. Als tegenhanger is er een projectmanager, die verantwoordelijk is voor de verkoop bij nieuwe klanten. Zij is tevens mijn ex-baas. Nu ze op hetzelfde niveau als ik functioneer, merk ik dat ze activiteiten van mijn afdeling probeert weg te trekken. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?
Vraag: Sinds kort ben ik operationeel manager en heb als hoofdtaak het aansturen van de medewerkers en de verkoop bij bestaande klanten. Als tegenhanger is er een projectmanager, die verantwoordelijk is voor de verkoop bij nieuwe klanten. Zij is tevens mijn ex-baas. Nu ze op hetzelfde niveau als ik functioneer, merk ik dat ze activiteiten van mijn afdeling probeert weg te trekken. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?
Antwoord: De beste houding is om de verantwoordelijkheid voor je hoofdtaken te nemen en die als zodanig na te leven of daar anders andere, concrete afspraken over te maken.
Functies helder krijgen en grenzen stellen De inhoud van jullie taakomschrijvingen moet helder, volledig en actueel zijn. Wat mij betreft is er een overlap in de functies, zoals nu omschreven en dat schept verkeerde verwachtingen. Daarom zullen jij en de projectmanager daar concreet over in dialoog moeten gaan, hoe druk je het ook hebt met andere zaken. Jullie conclusies kun je/jullie vervolgens voorleggen aan het management. Zij zullen zich er over moeten buigen wie wat doet en waarom. Al is het alleen maar voor een optimaal commercieel resultaat op lange termijn. En dat zal niet lukken als er inefficiënt gewerkt wordt.
Relatie ex-baas Natuurlijk is het vreemd dat de relatie met je ex-baas nu een andere hiërarchie kent, maar jij zult op het resultaat van je hoofdtaken worden beoordeeld en ik kan me heel goed voorstellen dat je die ook serieus neemt, vanuit je verantwoordelijkheid. Zelfs als je de bepaalde taken voorlopig 'laat gaan', moet duidelijk zijn dat dat voorlopig is, want zaken terugdraaien is vaak moeilijk.
De commerciële functie op lange termijn Verder is het belangrijk om stil te staan bij de lange termijn verwachting ten aanzien van de commerciële functie bij bestaande klanten. Het gaat om de meerwaarde van de functie op lange termijn. Wat is slim, effectief en efficiënt in combinatie met de rest van je taken en wat is verstandig voor de organisatie? Maak voor jezelf een plan op lange termijn over je eigen functie met je visie, je doel en een planning.
Bepaal daarna hoe je je assertief kunt opstellen. Als je je verantwoordelijkheden en grenzen duidelijk hebt, wordt dat veel gemakkelijker. Geef vooralsnog niets van je commerciële hoofdtaak weg, zonder duidelijke afspraken gemaakt te hebben.
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.
Vraag het Asha Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht. Naam
Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)