zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe kan ik iemands houding beïnvloeden?

Door: Asha Kalijan
 
In de organisatie waar ik werk wordt veel nadruk gelegd op houding en gedrag. De juiste houding wordt belangrijker gevonden dan kennis en vaardigheden. Als manager wordt ik geacht hier sterker op te gaan sturen. Waarom wordt er zoveel nadruk gelegd op houding en wat kan ik doen om iemand zijn houding in positieve zin te laten veranderen?

Vraag:
In de organisatie waar ik werk wordt veel nadruk gelegd op houding en gedrag. De juiste houding wordt belangrijker gevonden dan kennis en vaardigheden. Als manager wordt ik geacht hier sterker op te gaan sturen. Waarom wordt er zoveel nadruk gelegd op houding en wat kan ik doen om iemand zijn houding in positieve zin te laten veranderen?

Antwoord:
Kennis, vaardigheden en houding staan niet los van elkaar. Je kunt nog zo veel kennis hebben, maar je houding bepaalt hoe anderen met de aangereikte kennis omgaan. Het is niet dat de houding belangrijker is, maar meer dat de houding bepalend is voor de acceptatie en transfer van de kennis en informatie, alsook voor de acceptatie van en vertrouwen in de persoon.

Betekenis
Krijg eerst duidelijk wat je betekenis is van houding, omdat de term houding verwant is aan termen als attitude, gevoelens, normen, waarden en mentaliteit. Houding valt onder de zogenaamde persoonsgebonden competentie en heeft te maken met hoe je overkomt en hoe je in een bepaalde situatie met je kennis en vaardigheden omgaat. Met je houding of attitude geeft je een aangeleerde bereidheid aan om afhankelijk van de situatie, op een positieve of negatieve wijze op iets of iemand te reageren.

Als je het in werkverband over attitude en houding hebt, dan heb je het over bepaalde persoonlijke kwaliteiten, zoals aanpassingsvermogen, samenwerking, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, stressbestendigheid, communicatievermogen en leergierigheid.

Houding is cognitief en affectief
Als iemand je aanspreekt op je houding, dan is het ook belangrijk om te achterhalen wat daar precies mee wordt bedoeld. Houding refereert aan iemands persoonlijke (basis)instelling, maar je kunt de kenmerken in principe niet concreet aanduiden. De houding is echter wel het eerste waar je op wordt beoordeeld en is voor een groot deel afhankelijk van de perceptie van de ander. Daarom is (verbale en/of non-verbale) interactie, belangrijk als je het over houding hebt.

Houding geeft aan hoe een persoon geneigd is te reageren op iets of iemand en verschaft daarmee informatie op cognitief en affectief gebied. Een positieve houding kan bijvoorbeeld los van informatie, ook gevoelens van betrokkenheid, veiligheid en vertrouwen bewerkstelligen.

Kennis, houding, gevoel en gedrag
Ik zie kennis, houding, gevoel en gedrag niet los van elkaar. Je houding wordt gevormd door overtuigingen en gevoelens, die weer bepaald worden door je persoonlijke ervaring en beïnvloeding door anderen. Houding is in principe consistent, maar mensen nemen soms bewust een bepaalde houding aan. Denk bijvoorbeeld aan receptionisten, die zich na een klantvriendelijkheidstraining geacht worden te gedragen conform de opgedane kennis.

Nieuwe kennis kan leiden tot nieuwe attitude of houding. In het reclamewezen bijvoorbeeld, werkt men aan attitudeversterking, ontwikkeling of –verandering met als doel, de doelgroep anders over iets te laten denken of voelen, zodat ze zich uiteindelijk anders gaan gedragen, door bijvoorbeeld de aangeprezen dienst of product te kopen. Houding geeft je intentie of bereidheid aan en beïnvloedt dus je gedrag.

Welke snaren raken
Het zal je duidelijk zijn dat het veranderen van een houding niet zo simpel is. Houding is voor een deel waarneembaar gedrag en heeft te maken met kennis en vaardigheden, maar het gevoelsaspect is niet te verwaarlozen. Het beïnvloeden van de houding is afhankelijk van het individu, omdat iemands mentaliteit, motivatie of overtuiging mede bepaalt of er gehandeld wordt zoals dat vereist is. Je zult dan ook snaren moeten raken die gericht zijn op cognitieve-, vaardigheids- en emotionele aspecten. Hier zitten natuurlijk ook ethische aspecten aan. De meeste organisaties kiezen voor een kennis- of gedragsgerichte benadering, in relatie tot bepaalde bedrijfsbelangen, in plaats van een gevoelsgerichte benadering.

Concreet
Om het concreet te houden, kun je om te beginnen achterhalen wat moet veranderen aan de houding, wat de noodzaak daarvan is en vervolgens kun je de gewenste houding vertalen in termen van vaardigheden.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Help, mijn baas is een aap! - Patrick van Veen

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10