Ik bekleed in een klein bedrijf officieus een middle-management functie. Organisatorisch kan veel verbeterd worden en ik vind de leidinggevende kwaliteiten van mijn baas ten aanzien van zijn personeel belabberd. Er is totaal geen persoonlijke betrokkenheid. Sinds een aantal weken zit ik nu ziek thuis en hij heeft nog niet één keer wat van zich laten horen. Ik wil graag een persoonlijke contact. Wat kan ik in deze situatie het beste doen?
Vraag: Ik bekleed in een klein bedrijf officieus een middle-management functie. Organisatorisch kan veel verbeterd worden en ik vind de leidinggevende kwaliteiten van mijn baas ten aanzien van zijn personeel belabberd. Er is totaal geen persoonlijke betrokkenheid. Sinds een aantal weken zit ik nu ziek thuis en hij heeft nog niet één keer wat van zich laten horen. Ik wil graag een persoonlijke contact. Wat kan ik in deze situatie het beste doen?
Antwoord: Al bij de eerste zin, wordt het probleem al zichtbaar. Dat je officieus een middle-management functie bekleedt, waar organisatorisch veel verbeterd moet worden, klinkt mij vrij complex in de oren en je zult goed moeten nadenken of je de functie zo wilt houden.
De middle manager manoeuvreert tussen krachtenvelden Een middle-manager krijgt te maken met diverse krachtenvelden, omdat de functie met zich meebrengt dat je met en tussen partijen moet manoeuvreren om resultaten voor de organisatie te boeken. Die resultaten zijn vaak lastig toe te eigenen, in tegenstelling tot de problemen, die geheel automatisch op je bord lijken te belanden. Je bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn in een dergelijk functie niet altijd duidelijk, vooral als (eigen)belangen meespelen. De successen lijken naar andere betrokkenen te gaan en de mislukkingen lijken jou toegewezen te worden. Je moet zo’n functie echt bewust aan willen/kunnen, omdat je je anders heel gemakkelijk gebruikt en misbruikt kunt voelen. Je beginpunt is het helder krijgen van je functiebevoegdheden en -verantwoordelijkheden. Niet het oplossen van problemen van je baas en het krijgen van persoonlijk contact.
Ziek afwachten is een dubbele valkuil Zoals je nu bezig bent, zul je helaas nooit de duidelijkheid en de erkenning krijgen die jij wenst. Als je persoonlijk contact verwacht, niet gemotiveerd bent en teleurgesteld bent, raak je emotioneel betrokken en krijg je dubbel zo hard te maken met de valkuilen van een dergelijke functie. Die voel je en daarom ben je nu ziek thuis. Mijns inziens zul je je eventuele verwachting dat je baas moet veranderen, terug moeten brengen naar reële zakelijke verwachtingen, anders blijft deze situatie ongezond voor je. Krijg eerst je functie duidelijk en kom tot reële wederzijdse verwachtingen, om meer teleurstellingen te voorkomen.
De baas Ga er niet direct vanuit dat je voorstellen een bedreiging zijn. Je baas zal pas iets doen met je verbetervoorstellen, als hij in zijn functie het belang duidelijk ziet. Vaak helpt het als je de consequenties (ook voor hem) op de lange termijn schetst. Het niet goed omgaan met personeel, zul je op een duidelijke, beargumenteerde manier moeten overbrengen. Ga er niet vanuit dat je baas verandert of dat er direct verbeteringen zijn. Refereer naar je eerdere gesprekken met hem, maar doe het de volgende keer anders. Voor jou is het nu van belang, dat je je emoties in een gesprek met je baas niet als zodanig ventileert. Vertaal je emoties naar feiten en consequenties. En vind aan de andere kant wel een uitklap voor je emoties.
Balans Vind een balans tussen jezelf en de organisatie. Hoe zou jij een functie willen zien binnen je mogelijkheden en jouw verwachtingen van een organisatie/leidinggevende? Begin bij jezelf, gezien de situatie waar je in zit. Daarna kun je de bevindingen aanpassen, aan je werksituatie. Als je tot de conclusie komt dat er nog volop mogelijkheden voor je zijn binnen de organisatie waar je werkt, kom dan met een voorstel, waarbij je argumenten duidelijk zijn en je de balans houdt tussen jouw belang en invalshoeken en die van de organisatie.
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.
Vraag het Asha Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht. Naam
Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)