zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Gericht blijven op resultaten

Door: Coert Visser
 
Vaak valt ons op hoe resultaatgericht veel mensen in bedrijven zijn. Velen van hen schijnt het natuurlijk af te gaan om steeds oog te houden voor de resultaten die ze willen bereiken. En dat is prima. Je zou namelijk kunnen zeggen dat zakelijke gesprekken in essentie doelgerichte gesprekken zijn. Maar in situaties van tegenslag kunnen zowel managers als medewerkers hun resultaatgerichtheid kwijtraken. De resultaatgerichtheid uit zich dan in ongeduld, boosheid en een autoritaire opstelling.

Vaak valt ons op hoe resultaatgericht veel mensen in bedrijven zijn. Velen van hen schijnt het natuurlijk af te gaan om steeds oog te houden voor de resultaten die ze willen bereiken. En dat is prima. Je zou namelijk kunnen zeggen dat zakelijke gesprekken in essentie doelgerichte gesprekken zijn. Maar in situaties van tegenslag kunnen zowel managers als medewerkers hun resultaatgerichtheid kwijtraken. De resultaatgerichtheid uit zich dan in ongeduld, boosheid en een autoritaire opstelling.

Directer en sturender
Wanneer er obstakels zijn, als er uitstel is en wanneer mensen niet volgens verwachting functioneren dan lijkt het niet meer dan terecht om directer en sturender te worden om zo druk uit te oefenen zodat het bereiken van resultaten sneller tot stand komt. Een geduldige, zachte en doordachte managementstijl lijkt wel het laatste waar dat soort situaties om vraagt. Deze laatste stijl lijkt immers eerder strijdig met resultaatgerichtheid en lijkt een benadering die zou moeten worden vermeden. Zeg nou zelf, hoe kun je een gevoel van urgentie scheppen wanneer je geduldig en begrijpend bent? In zulke lastige situaties is de gedrevenheid voor resultaten meestal nog wel aanwezig maar vertaalt deze zich op de een of andere manier niet in vooruitgang in de richting van het doel. In plaats daarvan lijken mensen op een zijspoor te komen door zich meer te concentreren op wat ze willen doen dan op wat ze willen bereiken. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ze een meningsverschil zien als een persoonlijke aanval en alleen hun kwaadheid maar willen uiten en willen zeggen waar het op staat tegen hun collega’s. Of het kan zijn dat ze een heel directieve en autoritaire houding aannemen om een medewerker te motiveren.

Averechts
Hoe logisch deze gedragingen ook mogen lijken, ze zullen in veel situaties een averechts effect opleveren. Zeggen waar het op staat, boos worden en overdreven bazig doen zullen het bereiken van het doel in veel gevallen verder uit zicht brengen. Mensen zullen waarschijnlijk defensief, gekwetst of boos reageren als ze te maken krijgen met zulke gedragingen. Of het kan zijn dat ze meewerken tegen hun zin en zich daardoor minder betrokken gaan voelen bij hun werk en organisaties.

Vragen stellen
Vereisen moeilijke situaties een harde en autoritaire opstelling? Nee. Wij zeggen precies het omgekeerde. We hebben vaak gezien dat een directe, autoritaire benadering obstakels creëert voor het bereiken van doelen in plaats van dat hij behulpzaam is. Om werkelijk resultaatgericht te zijn in dit soort uitdagende situaties pleiten wij voor een heel bewuste benadering die de gewenste doelen uitdrukkelijk centraal stelt. Onze suggestie is om een momentje te pauzeren en je een paar van de volgende vragen te stellen:

  • Welke resultaten wil ik bereiken?
  • Wat wil ik bereiken met dit gesprek?
  • Wil ik me beter te voelen of wil ik de klus klaren?
  • Wat kan iemand bijdragen aan het bereiken van het doel?
  • Hoe krijgen wij dat samen voor elkaar?
  • Wat werkte eerder goed met deze persoon?
  • Als u zich laat leiden door dit soort vragen dan wordt het veel makkelijker voor de andere persoon om zich begrepen en gewaardeerd te voelen. En de kans wordt veel groter dat hij mee zal gaan werken om de situatie te verbeteren. Hoewel deze benadering veel vriendelijker en zachter is dan de autoritaire aanpak is dat niet de belangrijkste reden dat we er voor pleiten. Wij geloven dat werken niet in de eerste plaats draait om vriendelijk zijn en elkaar aardig vinden. In plaats daarvan zijn wij ervan overtuigd dat het voor iedereen in bedrijven een kritieke taak is om resultaten te bereiken. Hiermee bedoelen we niet alleen financiële resultaten. Een resultaat kan alles zijn dat bijdraagt aan het bereiken van het doel van de organisaties.

    Gevoelens
    Ontkennen wij met onze nadruk op resultaten het belang van gevoelens en de kwaliteit van relaties? Niet in het minst. De paradox is dat effectief zijn als team - in de zin dat er goede resultaten worden bereikt - waarschijnlijk één van de belangrijkste voorwaarden is om goed met elkaar op te schieten en elkaar aardig te vinden en waarderen. Het omgekeerde is ook van toepassing. Het is bijna onmogelijk om elkaar aardig te blijven vinden en van elkaars gezelschap te blijven genieten wanneer resultaten steeds maar uitblijven.

    Blijf gericht op resultaten
    Word niet boos, ongeduldig of bazig. Blijf in plaats daarvan gericht op de gewenste resultaten en op hoe jij en de ander(en) kunnen samenwerken om vooruitgang te boeken in de richting van het doel. Het is niet altijd gemakkelijk om dit te doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen in stressvolle situaties de neiging hebben om wat meer in zwart-wit termen te gaan denken en terug te vallen op directieve methoden. Maar bewust kiezen voor de houding die wij aanbevelen helpt en maakt de taak haalbaar. Wanneer je de voordelen ervan meer en meer ervaart zal het ook makkelijker worden om voor deze houding te blijven kiezen.

    Insoo Kim Berg en Coert Visser
    coert.visser@m-cc.nl


    Klik hier voor meer artikelen van Coert Visser.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Coert Visser is directeur van Management & Career Consultancy en samen met Gwenda Schlundt Bodien oprichter van het Netwerk voor Oplossingsgericht Adviseren en Managen (NOAM) op. Samen met Insoo Kim Berg en Arnoud Huibers is hij partner van Solutions Centre.

    Insoo Kim Berg is mede-ontwikkelaar van de oplossingsgerichte benadering en is auteur van diverse boeken. Zij is geboren in Korea en opgeleid in de Verenigde Staten. Daardoor biedt zij een balans tussen de Oosterse en Westerse benaderingen om oplossingen te vinden. Ze adviseert bedrijven en instellingen en geeft wereldwijd lezingen.
     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
     
     
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10