Ik ben kort geleden bestuurslid geworden van een vereniging en kom daardoor veel in aanraking met kritiek van de leden. Deze kritiek heeft niets met mij te maken, maar ik kan daar niet mee omgaan. Ik begin het gesprek rustig, maar wordt uiteindelijk geïrriteerd. Ook vind ik het moeilijk om in de aandacht te staan tijdens bestuursvergaderingen en kom dan in zijn geheel niet uit de verf. Mijn gedachten en emoties gaan met mij op de loop. Wat adviseer je mij?
Vraag: Ik ben kort geleden bestuurslid geworden van een vereniging en kom daardoor veel in aanraking met kritiek van de leden. Deze kritiek heeft niets met mij te maken, maar ik kan daar niet mee omgaan. Ik begin het gesprek rustig, maar wordt uiteindelijk geïrriteerd. Ook vind ik het moeilijk om in de aandacht te staan tijdens bestuursvergaderingen en kom dan in zijn geheel niet uit de verf. Ik weet dat ik rustig en ontspannen moet blijven, maar mijn gedachten en emoties gaan met mij op de loop. Ook weet ik dat het aan mij ligt en niet aan de ander. Toch lukt het mij niet dit gevoel van onzekerheid onder controle te krijgen. Wat adviseer je mij?
Antwoord: Je noemt verschillende gevoelens tijdens verschillende interactiemomenten en een algeheel gevoel van onzekerheid. Belangrijk is dat je noemt dat je gevoelens en gedachten met je op de loop gaan. Het is heel goed om stil te staan waarom je op de loop gaat met zaken en wat jouw gevoelens en gedachten dan zijn. De kritiek van de leden heeft bijvoorbeeld niets met jou te maken, maar het geeft je bepaalde emoties en gedachten. Neem de tijd om na te gaan wat de kritiek bij jou als persoon teweeg brengt en waarom.
Communicatie en rol Hoe je je gedraagt in de communicatie met anderen, heeft te maken met hoe je over jezelf en de situatie denkt. Vereenzelvig je bestuursfunctie bij de vereniging niet met jezelf. De leden zien je als verlengstuk of belangrijk afgevaardigde van de Vereniging en verwachten dat jij in je rol als bestuurslid hun belang dient, door iets met hun kritiek te doen of ze in ieder geval op weg te helpt. Als de kritiek van de leden niets met jou (als bestuurslid) te maken heeft, met wie dan wel? Je zult met suggesties moeten komen hoe de kritiek het beste aangepakt kan worden en door wie. Zodra de leden het gevoel krijgen dat er naar ze wordt geluisterd en dat ze serieus genomen worden, zul je kunnen merken dat hun reactie er een van verwachting is. Niet meer zo kritisch, waardoor je je wellicht minder machteloos of aangevallen voelt? Je kunt in je communicatie natuurlijk ook eerlijk zijn als de kritiek onterecht is.
Op de loop in interactiemomenten Ook is het goed om tijdens bepaalde interactiemomenten, zoals met de leden en je collega-bestuursleden, in contact te staan met de ander en met wat er daadwerkelijk wordt bedoeld. Jouw oplossing zit voor een groot deel in het moment van de interactie. Als je op de loop gaat met je gedachten en gevoelens, dan kan het zijn dat je tien stappen voor loopt op de ander(en) en dat is prima, maar het kan ook zijn dat anderen dat vaak niet kunnen bijbenen. Als je na stap één al bij stap vijf bent in vergelijking met de ander(en), dan loop je niet synchroon met uw gesprekpartner(s). Het risico is aanwezig dat jij invult wat de ander zegt of bedoelt, terwijl er in de werkelijkheid wat anders aan de orde is. Dat kan, bij jou en bij de ander, gevoelens met zich meebrengen van onbegrepen worden, irritatie en ongeduld. Die combinatie maakt dat je doodloopt in de communicatie. Dat maakt iedereen onzeker.
In contact met de ander en het onderwerp We willen allemaal slimme opmerkingen maken en een begaafde spreker zijn, maar wat er werkelijk toe doet is het contact met de ander en het onderwerp. Tracht dit te oefenen door anderen te laten bepalen waar je moet zitten in het gesprek. Haak daar in en blijf daar. Dat doe je onder andere door goed (oog)contact, goed luisteren en door feedback te geven en te vragen. Bekijk de zaken vanuit de andere kant en achterhaal wat diegene precies bedoelt. Stel daar vragen over, vraag toelichting of moedig aan om met suggesties te komen. Als je dan een antwoord of opmerking maakt, zul je merken dat men beter naar je luistert, omdat wat je zegt beter aansluit bij wat er is. Dan vallen zaken samen, waardoor je meer ruimte overhoudt om echt te interacteren. Je komt sneller tot resultaten en kunt wellicht ook grotere stappen nemen, die overeenkomen met je snelle denken. Als het maar synchroon loopt met de rest en het onderwerp.
Als je op een dergelijke manier handelt, dan ben je niet alleen overgelaten aan je eigen gedachten en gevoelens. De ander remt je als het ware af, waardoor je je eigen gevoelens van onzekerheid kunt vergeten en gemakkelijker en effectief kunt participeren. Je komt dan beter uit de verf en bereikt meer voor jezelf en de vereniging, wat je zelfvertrouwen weer ten goede komt.
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.
Vraag het Asha Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht. Naam
Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)