zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeven manier om uw populariteit en bekendheid te vergroten

Door: Frank van Marwijk
 
Bent u een onopvallende grijze muis of een positief opvallende verschijning? Door selectieve waarneming en beperkt geheugen van anderen is het mogelijk dat u minder in het oog springt dan u wellicht denkt. U kunt uw populariteit en bekendheid opmerkelijk verbeteren door een aantal regels uit de marketing op uzelf toe te passen. Door een opvallende persoonlijkheid met een kenmerkend imago te worden, bent u vanaf vandaag een graag geziene persoon waarover veel gesproken wordt!

Bent u een onopvallende grijze muis of een positief opvallende verschijning? Door selectieve waarneming en beperkt geheugen van anderen is het mogelijk dat u minder in het oog springt dan u wellicht denkt. U kunt uw populariteit en bekendheid opmerkelijk verbeteren door een aantal regels uit de marketing op uzelf toe te passen. Door een opvallende persoonlijkheid met een kenmerkend imago te worden, bent u vanaf vandaag een graag geziene persoon waarover veel gesproken wordt!

Selectieve waarneming en beperkt geheugen
Mensen nemen selectief waar. Om niet gek te worden van alle indrukken die op ons af komen, filteren we alles wat via onze zintuigen binnenkomt. We focussen ons vooral op de zaken die onze aandacht trekken en slaan minder acht op andere dingen. Zo komt het nogal eens voor dat ons iets ontgaat. Behalve onze waarneming heeft ook ons geheugen beperkingen. Daarom zullen wij ons niet altijd alles bewust herinneren. Wederom maakt ons brein blijkbaar een selectie tussen wat belangrijk en onbelangrijk is. De marketing maakt gebruik van deze psychologische gegevens. Om de bekendheid van een product te vergroten, is het belangrijk dat dit opvalt. Herhaling van de boodschap zorgt ervoor dat onze herinnering niet vervaagt, maar dat ons geheugen telkens weer wordt opgefrist.

Bekend maakt bemind
Wat een boer kent dat eet hij! Met de bekendheid van een merknaam stijgt ook de populariteit daarvan. Consumenten kopen vaak producten met een bekende naam. Maar wat voor producten en merknamen geldt, geldt zeker ook voor uzelf. Zoals u zich dagelijks inzet om de bekendheid en populariteit te vergroten, zo kunt u ook uw eigen aanzien verbeteren. Hieronder vindt u zeven manieren om uw bekendheid en populariteit te vergroten.

1. Herhaal uzelf
Herhaling is een belangrijke kracht in reclame. De herhaalde indrukken van een product via beeld en geluid, zorgen voor een bekendheid die lang bij een consument blijft hangen. De consumenten kopen het product vanwege zijn bekendheid, zonder daar overigens bewust bij stil te staan. Als u uw eigen populariteit wilt vergroten, kunt u ook gebruik maken van deze kracht van herhaling: herhaal uzelf! Zorg dat mensen u regelmatig zien en veel van u horen.
Al eerder heb ik genoemd dat uzelf veel terugtrekken op uw kantoor een weinig effectieve manier is om waardering van uw medewerkers te verkrijgen. Kom liever vaak naar hen toe. Hiermee geeft u blijk van positieve aandacht.

2. Zorg voor een herkenbaar imago
U maakt indruk door op te vallen. Dat betekent niet dat u zich dient te kleden en te gedragen als een clown, maar wel dat u kenmerkende details aanbrengt in uw verschijning. Pim Fortuyn was een duidelijk voorbeeld. Zijn verschijning was zijn handelsmerk: zijn kale hoofd, strak in het pak en een driedubbel geknoopte streepdas. Hiermee viel hij op en zorgde hij tevens voor het positieve effect van herhaling: herkenbaarheid in plaats van elke dag een totaal andere look. U kunt dit positieve effect bereiken met uw kleding, maar ook door uw opvallende manier van doen: toon een enthousiaste basishouding die indruk maakt!

Ik heb een collega gehad die bij elke ontmoeting op de gang groette met brede glimlach en opgestoken hand, desnoods twintig keer op een dag. Dit werd een positief handelsmerk omdat de meeste mensen na een collega twee keer gegroet te hebben wat onzeker en wazig naar de grond staren of een cliché roepen als: ‘de volgende keer trakteren!’.

3. Spreek vaak voor grote groepen
Spreken in het openbaar is goud! Als u de kans krijgt om – in of buiten uw bedrijf – te spreken voor een grote groep over ongeacht welk onderwerp: pak die kans dan! Er zijn weinig betere manieren om veel mensen te bereiken met uw boodschap en zelf een goede indruk te maken. Hoe vanzelfsprekend dat ook mag klinken; veel managers geven er nog steeds geen gehoor aan. Zij laten hun beurt liever voorbij gaan dan trillend als een rietje op het podium te staan. De beste manier om uw angsten te overwinnen is ervaring. Deze krijgt u alleen door het te doen. Als u hier meer over wilt weten, lees dan mijn Handleiding voor een levendige presentatie.

4. Laat sporen na
In het artikel Vijftien functies en effecten van... uw pen! liet ik u weten dat iets klakkeloos laten slingeren weinig bijdraagt aan toenemende bekendheid en populariteit. Toch kunnen uw sporen zeker ook wel een goede indruk nalaten. Onlangs bezocht ik een kantoor waarvan de manager een speciale voorliefde had voor de kleur paars. Zij doste niet alleen zichzelf frequent uit in deze kleur, maar stemde ook de kleur van het meubilair van het kantoor daarop af. Toen ik in het kantoor kwam, deden de stoelen me meteen aan haar denken, terwijl ze daar inmiddels niet meer werkt. Ook u kunt een stukje eigenheid in uw werkomgeving aanbrengen. U kunt uw voorkeuren laten blijken uit de inrichting van uw kantoor en u kunt tevens wat van uzelf laten zien door de keuze van boeken op uw boekenplank en lectuur op uw leestafel. Als u zelf regelmatig artikelen schrijft, geeft deze dan een tijdelijk plekje aan het prikbord van uw kantoor.

5. Zorg dat u te vinden bent
Als mensen naar u zoeken, zorg er dan voor dat zij ook wat vinden! Heeft u uw eigen naam wel eens ingetypt bij een zoekmachine op internet? Wat zijn dan de resultaten? Probeer het ook eens met andere namen van mensen die u kent; bijvoorbeeld uw klanten. Op die manier krijgt u een aardige indruk van wat belangrijk voor deze mensen is. Om uw eigen naam vindbaar te maken, hoeft u niet zelf een website te hebben – al helpt dat wel!. U kunt bijvoorbeeld een artikel schrijven voor een website die informatie geeft over een onderwerp dat u aanspreekt. Als u de beheerder van zo’n website aanschrijft, zal deze in veel gevallen positief reageren. Soms volstaat het zelfs om alleen al te reageren op artikelen van anderen. Als uw naam eenmaal ergens op het internet te vinden is, zullen zoekmachines die snel traceren.

6. Exploiteer uw deskundigheid
Dagelijks ziet u ze op het nieuws: de deskundigen. Afhankelijk van de actualiteit komen respectievelijk de Midden-Oosten deskundigen, de ETA-deskundigen, de lichaamstaaldeskundigen of de ‘een of andere epidemiedeskundigen’ aan het woord. U bent deskundige op uw vakgebied! Zorg dus dat u van uw aanwezigheid laat blijken als uw specialisme in de landelijke aandacht komt. Hoe? Door te reageren op een krantenartikel of door te bellen naar de omroep. Er is veel belangstelling voor mensen met verstand van zaken. Een bijkomend voordeel: uw klanten en medewerkers die u zien denken aan u. Dit is gratis reclame voor uw bedrijf, uw producten en voor uzelf!

7. Schrijf!
Wie schrijft die blijft; wat betekent dat eigenlijk? Wat u opschrijft blijft bewaard, kan gemakkelijk verspreid worden en is toegankelijk op elk moment. Door uw kennis te openbaren middels artikelen in kranten en tijdschriften, op het internet of in een boek, vergroot u uw bekendheid. U geeft onbeperkte toegang tot uw ideeën en vergroot uw bekendheid; dus ook op het moment dat u zelf drie weken aan de Spaanse Costa’s ligt te bakken.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.com


Klik hier voor meer artikelen van Frank van Marwijk.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Wilt u een bepaald onderwerp met betrekking tot lichaamstaal en/of communicatie aan Frank van Marwijk voorleggen? Mail ons dan uw suggestie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10