zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De zeven doodzonden van de manager

Door: Michel Hoetmer
 
Uit een recent onderzoek blijkt dat ongeveer 60 procent van de Nederlandse werknemers wel eens een keer van baan is veranderd door toedoen van wat deze werknemers 'slecht management' noemen. Al eerder bleek dat de Nederlandse werknemer ongelukkig is over het presteren van zijn 'baas'. Een slechte manager zou niet eerlijk zijn en sluit zich af voor feedback. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de Nederlandse manager?

Uit een recent onderzoek blijkt dat ongeveer 60 procent van de Nederlandse werknemers wel eens een keer van baan is veranderd door toedoen van wat deze werknemers 'slecht management' noemen. Al eerder bleek dat de Nederlandse werknemer ongelukkig is over het presteren van zijn 'baas'. Een slechte manager zou niet eerlijk zijn en sluit zich af voor feedback. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de Nederlandse manager? Is de manager de loser van het bedrijfsleven? In dit artikel krijgt u tips voor een goede balans tussen alleen maar aardig zijn en er voor te zorgen dat er klussen op uw afdeling worden geklaard. Het is een kwestie van de touwtjes aanhalen en uzelf goed verkopen.

Doodzonde 1: Blijven waarschuwen
Inderdaad zou je denken dat managers machteloze slappelingen zijn als je de volgende vraag leest (een vraag die onlangs aan Managersonline.nl-coach Judith Hamerlinck werd gesteld - red.):

"De secretaresse, die onder andere voor mij en de algemeen directeur werkt, functioneert niet goed. Ze doet haar werk niet goed, is arrogant en doet privé klusjes tijdens werktijd. Ik heb haar al meerdere keren gewaarschuwd, maar niets helpt. Wat moet ik doen?"

Dit is slechts de ingekorte versie van de vraag. Want er speelt nog meer, zoals het tegenwoordig onvermijdelijke verbetertraject. Dat vergeet ik voor het gemak. Wat een beklagenswaardig type, je hebt toch te doen met zo’n manager! De vraag alleen al. Wat zou de manager denken van een stevige schop onder de kont van dit sujet? Het heeft geen zin om iemand telkens opnieuw te waarschuwen. Ga af op uw eigen mening en hanteer het principe: three strikes and you are out. De werknemer weet precies waar hij aan toe is. En daar draait het in de eerste plaats om: duidelijkheid. De rattige werknemer lacht zich rot om onzekere en onduidelijke managers. En als hij zich niet rot lacht is hij constant aan het klagen over deze managers. Geef hem eens ongelijk. Sullen verdienen niet beter.

Doodzonde 2: Eindeloos overleggen
De werknemer van tegenwoordig is mondiger dan ooit tevoren. Op zich is dat prima. U heeft niets aan uitsluitend ja-knikkers. Maar zodra het ene overleg zich op het andere stapelt is er iets grondig mis. Met overleggen worden geen klussen geklaard. Verreweg de meeste vergaderingen zijn verspilling van kostbare werktijd en dus geld. Er gaat jaarlijks voor 7 miljard euro verloren door vergaderingen. Is dat niet de helft van de gewraakte overheidsbezuinigingen? Als de werknemer alles wat u doet en zegt in twijfel trekt, is het tijd de stekker uit het overleg te trekken. Zeg gewoon: ik heb je gehoord en stel je mening op prijs. Maar om die en die reden beslis ik zus of zo. Einde discussie.

Doodzonde 3: Te 'close' zijn met uw werknemers
Tussen uw personeel in staan is één ding. Waarschijnlijk is het een goede zaak. Maar u kunt ook overdrijven. Dat is het geval wanneer u te intiem wordt met één of meerdere medewerkers. Het is onvermijdelijk de bron van scheve verhoudingen. Ik las het artikel van Frank van Marwijk over de etiquette van het kussen daarom ook met stijgende verbazing. Verstandige managers kussen helemaal niemand op het werk en ook niet tijdens informele bijeenkomsten. Het gaat allemaal net een stapje te ver. Want het is niet mogelijk de ene keer 'intiem' te zijn en de andere keer dezelfde werknemer een slechte beoordeling te geven. Ze begrijpen er dan helemaal niets meer van. En u hoeft ook helemaal geen vrienden van elkaar te zijn. Als u vriendschappelijk met iemand om wilt gaan zijn er veel leukere plekken te bedenken dan op het werk.

Doodzonde 4: Niet weten wat uw werknemers doen
Elke manager, of hij nou hoog of laag in de organisatie zit, hoort regelmatig de werkvloer te betreden. Observeer wat er gebeurt en voel u ook niet te groot om zelf de handen uit de mouwen te steken. Managers kunnen bijvoorbeeld even meehelpen als het druk is en halen hun neus niet op het 'vuile' werk op te knappen. Met een zekere regelmaat natuurlijk, niet altijd! Dit is de beste methode om voeling te houden met de werknemers. U leert op deze manier veel over de problemen waarmee ze te kampen hebben. Managers kunnen onmogelijk managen vanuit hun kantoor met de deur angstvallig op slot. Ze moeten weten wat er op hun afdeling speelt! Managers die afgaan op 'horen zeggen' zijn een ramp voor de goede sfeer tussen de medewerkers. 'Horen zeggen' wordt voor de rechtbank afgekeurd. Het is geen bewijs. Het is waarschijnlijk een teken dat de afstand tussen u en de medewerkers te groot is geworden. Wat zou u er zelf van vinden als uw chef tegen u zegt: 'Ik heb signalen over jou opgevangen en daar moeten wij eens over praten!' U voelt zich aangevallen en verraden. U kunt zich niet goed verdedigen tegen vage beschuldigingen. Vervolgens kijkt met een scheef oog naar anderen binnen het bedrijf. Welke praatjesmaker of hielenlikker zou deze signalen hebben afgegeven? Reageren op signalen van derden is een probaat middel waarmee sommige managers de sfeer op hun afdeling volkomen verpesten.

Doodzonde 5: Te weinig discipline
Hoe kan een manager van zijn werknemers verwachten dat ze op tijd komen als hij zelf ook regelmatig te laat is? Of spoorloos is? Hoe kan een manager verwachten dat medewerkers hun afspraken nakomen als hij het zelf niet doet? Onmogelijk. De manager is als eerste verantwoordelijk voor de werksfeer op de afdeling of in het bedrijf. Hij heeft een voorbeeldfunctie. En zal dat vooral moeten laten merken door een ijzeren discipline. Want discipline is de brug tussen doelen en deze doelen bereiken. En ook medewerkers dienen zich gedisciplineerd te gedragen. Het kan niet zo zijn dat de ene werknemer de kantjes er van afloopt en de ander zich te pletter werkt. Dat is een recept voor ellende, roddel en achterklap!

Doodzonde 6: Teveel en onbegrijpelijke regeltjes
Uit het onderzoek bleek dat werknemers een hekel hebben aan allerlei regeltjes. Enerzijds moet u daar lak aan hebben. Medewerkers die niet tegen regeltjes kunnen moeten voor zichzelf beginnen en niet al klagende doormodderen in een bedrijf. Als iedereen maar wat aanrotzooit wordt het onvermijdelijk een puinzooi. Maar dat betekent niet dat de medewerkers opgezadeld moeten worden met allerlei onbegrijpelijke en in de praktijk niet toepasbare regels. Haal de stofkam door de regels en beoordeel alles op de praktische toepasbaarheid van de regels. Delegeer taken, geef ondubbelzinnige richtlijnen en geef de werknemer voldoende vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen. En vergeet natuurlijk niet hem er op een faire manier op af te rekenen.

Doodzonde 7: Onduidelijke doelstellingen
De ene keer is het dit en de andere keer is het weer wat anders. Niemand begrijpt nog wat de bedoeling is. Er wordt eindeloos vergaderd. Waarom en waarover? Het kantoor is geen speeltuin. Maak voor eens en voor altijd een einde aan onduidelijkheid. Wees helder in wat u wilt bereiken en zorg er voor dat alle neuzen dezelfde kant opstaan. Maak doelstellingen ondergeschikt aan het algemene bedrijfsdoel. Plaats alles wat er gebeurt binnen de kaders van deze doelstellingen. Overigens bepaalt u deze doelstellingen helemaal zelf of in samenwerking met het managementteam.

Tenslotte
Geef uw medewerkers niet teveel inspraak, want dan gaat het onherroepelijk fout! Eindeloze inspraakronden is een recept voor falen. Weg met dat poldergedoe. Het leidt tot grauwe middelmatigheid. De kern van leiderschap is dat je je kop boven het maaiveld uit durft te steken. Daarmee maakt u het niet iedereen naar de zin. Maar dat hoeft ook helemaal niet als u uw afdeling of bedrijf tot een succes wilt maken.

Literatuurtip
In Het is mooi geweest: Het kantoor is geen pretpark rekent Judith Mair af met het ideaalbeeld van de empathische, empowerende en counsellende manager. Klik hier voor meer informatie.

Michel Hoetmer
Wilt u reageren? Klik hier.

Klik hier voor meer artikelen van Michel Hoetmer.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Michel Hoetmer is acquisitiecoach en directeur van SalesQuest. Hij helpt verkopers bij de verbetering van hun prestaties. SalesQuest richt zich op speciale acquisitietrainingen en is daarbij toonaangevend in Nederland. Zijn trainingen zijn onderscheidend omdat hij veel aandacht besteedt aan het beslissingsproces van de klant. Daardoor gaat verkopen veel sneller en met minder inspanning.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10