zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Op naar de nul werknemers

Door: Michel Hoetmer
 
De Nederlandse ondernemers bevinden zich in de wurggreep van een stelsel van allerlei maatregelen die de werknemer beschermt tegen de uitbuiting van ondernemers. Maar wie beschermt de ondernemer tegen de chicanerende en chanterende werknemer? Helemaal niemand! Misschien moest u maar eens denken aan een organisatie zónder werknemers...

Zomaar een greep uit het nieuws van de afgelopen tijd: werknemers nemen genoegen met mindere banen, maar hebben geen zin om te verhuizen. Het mentale verzuim in organisaties neemt hand over hand toe. Slechts 50 procent van de zieke werknemers zijn aantoonbaar ziek, de rest is gewoon gedemotiveerd. Daartegenover staat dat het ziekteverzuim van ondernemers uit te drukken is in procenten achter de komma. En als een onderneming een ziekteverzuim van 5 procent noteert, wordt er champagne gedronken op de personeelsafdeling!

Wie beschermt de ondernemer?
Nog een voorbeeld. Iemand vertelde mij laatst over een parttime kracht. Ze werkt twee en een halve dag per week. Om de haverklap is ze afwezig omdat ze naar de dokter of de tandarts moet. Dat kan natuurlijk niet in haar eigen tijd. De Nederlandse ondernemers bevinden zich in de wurggreep van een stelsel van allerlei maatregelen die de werknemer beschermt tegen de uitbuiting van ondernemers. Maar wie beschermt de ondernemer tegen de chicanerende en chanterende werknemer? Helemaal niemand!

Handen vol geld
Stelt u zich de volgende situatie eens voor. U bent al sinds enige tijd zelfstandig ondernemer. Het gaat prima met uw zaak. Eigenlijk een beetje te goed. De stapels werk op uw kantoor groeien met de dag. Voor de administratie heeft u geen tijd meer. Het water staat tot aan uw lippen. Op een goede dag besluit u iemand in dienst te nemen om al de klusjes, waar u niet aan toe komt, op te pakken. Na een korte zoektocht heeft u uw eerste werknemer in dienst. Laten wij hem maar Jan noemen. De stapels papier worden kleiner en u bent zich weer bewust van de kleur van uw meubilair. Dat gaat zo een paar maanden door. Jan is een goed ingewerkte arbeidskracht. U neemt meer nieuwe opdrachten aan dan ooit tevoren en bekijkt het leven weer door een roze bril. Dan komt Jan naar u toe. Eigenlijk deugt er helemaal niets van uw zaak. Hij legt u in niet mis te verstane bewoordingen wat er allemaal aan mankeert. U gaat direct tot actie over. De bureaustoel wordt vervangen en hij krijgt een nieuwe computer met RSI-vriendelijke muis. U vervult al zijn wensen. En nog is het niet goed. Uit angst dat Jan een andere werkgever kiest, want dat kan zomaar binnen één maand, doet u er alles aan om Jan tevreden te stellen. Zonder Jan bent u reddeloos verloren. Maar op een kwade dag gebeurt waar u al een tijdje bang voor was. Jan belt ’s ochtends vroeg en vertelt dat hij zich niet zo lekker voelt, hij blijft thuis. U staat er weer helemaal alleen voor. Met heel veel extra werk wel te verstaan omdat u de arme medewerker moet begeleiden. Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar. Dat is arbeidsverdeling anno 2003. Naast alle andere taken wordt u ook nog eens gebombardeerd tot Jans casemanager. Jan blijft maanden achtereen ziek. Een tijdelijke kracht neemt zijn taken over. Het kost u handen vol met geld.

Individualisering
Deze toestanden zijn heel curieus in een samenleving die bol staat van de individualisering. Waarom is het ondernemers niet toegestaan om op basis van wederzijds respect en verantwoordelijkheden afspraken met elkaar te maken voor bepaalde tijd? Waarom ziet de werknemer zichzelf niet als een kleine zelfstandige die zich een tijdje aan een andere onderneming verhuurt om klussen te klaren? Dat zou veel, zo niet alles oplossen. Je gaat met elkaar een samenwerking aan die net zo lang duurt als je beiden goedvindt. En vervolgens gaat ieder weer zijn eigen weg op zoek naar nieuwe uitdagingen. Dat voorkomt heel wat teleurstellingen. Nu blijven werknemers gewoon hangen. De werkplek als hangplek voor volwassenen.

Ondernemers als werknemers
De vraag is natuurlijk wat u tegen dit ongewenste gedrag kunt ondernemen. Op het eerste gezicht is dat heel erg weinig. Want zieke of ongemotiveerde werknemers kun je niet zomaar aan de kant schuiven, dat is asociaal. Wat u wel kunt doen? Neem ondernemers in dienst in plaats van werknemers. Ondernemers in de breedste zin van het woord. Wat zijn de mogelijkheden?

1. Outsourcen
Tal van activiteiten kunt u tegenwoordig uitbesteden. Denk aan IT, personeelszaken, arbo, secretariele werkzaamheden, communicatie, administratie et cetera).

2. Freelancers of zzp' ers
Freelancers, ook wel Zelfstandigen Zonder Personeel (zzp’ers) zijn er op steeds meer gebieden, zoals hrm, marketing journalistiek, bouw, IT en financiën. Op de freelance.pagina.nl vindt u tal van verwijzingen.

3. Flexibele werknemers
Er zijn verschillende manieren om flexibele werknemers in dienst te nemen. Mensen aan wie u niet vastzit en zij niet aan u. Denk aan een tijdelijke arbeidscontracten, uitzendkrachten en detacheringsmedewerkers.

Michel Hoetmer
Wilt u reageren? Klik hier.

Klik hier voor meer artikelen van Michel Hoetmer.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Michel Hoetmer is acquisitiecoach en directeur van SalesQuest. Hij helpt verkopers bij de verbetering van hun prestaties. SalesQuest richt zich op speciale acquisitietrainingen en is daarbij toonaangevend in Nederland. Zijn trainingen zijn onderscheidend omdat hij veel aandacht besteedt aan het beslissingsproces van de klant. Daardoor gaat verkopen veel sneller en met minder inspanning.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10