Mensen verspillen de meeste tijd door dingen uit te stellen. Dingen belanden op stapels en ze moeten telkens opnieuw bekijken wat ze er mee gaan doen. Uitstellen geeft mensen een onrustig gevoel, het gaat aan ze knagen, want er moet nog zoveel gebeuren. Er zit maar één ding op: het kwaad bij de wortel aanpakken.
Mensen verspillen de meeste tijd door dingen uit te stellen. Dingen belanden op stapels en ze moeten telkens opnieuw bekijken wat ze er mee gaan doen. Uitstellen geeft mensen een onrustig gevoel, het gaat aan ze knagen, want er moet nog zoveel gebeuren. Er zit maar één ding op: het kwaad bij de wortel aanpakken.
Drie categorieën Als wij spreken over uitstelgedrag, kunt u taken verdelen over drie categorieën:
1. Dingen die u zelf kunt helemaal onder controle heeft. 2. Dingen waarop u invloed kunt uitoefenen. 3. Dingen die u kunt plannen.
Neem een besluit over de categorie waarin de taak valt en ga dan over tot actie.
1. Direct aanpakken Het oude gezegde "stel niet uit tot morgen wat u vandaag kunt doen" is nog steeds waar. Pak zaken direct aan. Laat post slechts één keer door uw handen gaan en besluit meteen wat u er mee gaat doen. Verdeel deze dingen over één van de drie categorieën.
2. Morgen is er weer een dag Een kleine variatie op het bovengenoemde gezegde is eveneens waar: "Stel uit tot morgen waar u vandaag niet aan toekomt." Enige voorwaarde: begin er de volgende dag meteen mee!
3. Systeem aanbrengen Maak een handig en overzichtelijk systeem en automatiseer alle, telkens weer terugkomende, taken. Bijvooorbeeld door middel van een hangmappensysteem (zowel op uw kantoor als op uw PC).
4. Maak keuzes Wij kennen allemaal wel de ezel die maar niet kon kiezen uit twee wortels en verhongerde. Kies en neem het risico dat u af en toe een verkeerde keuze zult maken. Jammer, het is nu eenmaal niet anders.
5. De juiste tijd Bekijk eens voor u zelf wat uw meest productieve uren zijn. Wanneer wordt u het minst gestoord? En wanneer heeft u het meeste zin in werken? Reserveer deze tijden voor belangrijke taken.
6. Prioriteiten U kunt natuurlijk niet alles direct aanpakken. Geef een taak een prioriteit. De taken met een hoge prioriteit pakt u het eerste aan en daarna volgen de minder belangrijke taken.
7. Werk met één agenda Vroeger werkte ik met meerdere agenda's en systemen. Dat is vragen om moeilijkheden. U moet ze steeds weer met elkaar vergelijken. Vroeg of laat gaat het fout (uiteraard eerder vroeg dan laat). Vat dus alles samen in één overzichtelijke agenda. Dit is natuurlijk ook de agenda die u meeneemt naar uw afspraken!
8. Verantwoordelijkheid nemen Ooit heeft iemand gezegd: "Ik ben mijn vijand tegen gekomen, dat was ik namelijk zelf!" Inderdaad, niet anderen, maar wijzelf zijn er vaak de oorzaak van dat dingen niet lukken. De eerste stap om uitstelgedrag te lijf te gaan is erkennen dat u besmet bent met het virus. De tweede is simpel actie ondernemen!
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
Michel Hoetmer is acquisitiecoach en directeur van SalesQuest. Hij helpt verkopers bij de verbetering van hun prestaties. SalesQuest richt zich op speciale acquisitietrainingen en is daarbij toonaangevend in Nederland. Zijn trainingen zijn onderscheidend omdat hij veel aandacht besteedt aan het beslissingsproces van de klant. Daardoor gaat verkopen veel sneller en met minder inspanning.