Elke maand beoordeelt communicatie- en imago-expert Pieter Frijters een bekende Nederlander uit het zakenleven of de politiek. Deze maand Ad Scheepbouwer, op 13 januari 2003 verkozen tot Topman van het Jaar 2002. In veel opzichten is deze uitverkiezing een 'imago-award'. Waar heeft Scheepbouwer het aan te danken?
Elke maand beoordeelt communicatie- en imago-expert Pieter Frijters een bekende Nederlander uit het zakenleven of de politiek. Deze maand Ad Scheepbouwer, op 13 januari 2003 verkozen tot Topman van het Jaar 2002. In veel opzichten is deze uitverkiezing een 'imago-award'. Waar heeft Scheepbouwer het aan te danken?
1. Eerste indruk Ongeveer wat je van een man van zijn kaliber mag verwachten; stabiel, betrouwbaar, zakelijk, nuchter en niets is overdone aan deze man. Een typisch Nederlandse manager die met hard werken en bewezen diensten de “top” heeft bereikt.
2. Kleding Zijn kleding heeft niets opvallends en eerder iets sobers. Keurig in het pak met stropdas en degelijk onopvallend. Niets leidt daarom af van wat hij wil uitdragen. De super-top in de wereld draagt uitsluitend een stropdas bij bepaalde gelegenheden en zal over het algemeen wat losser en meer casual gekleed gaan. Een prachtig voorbeeld hiervan is Steve Balmer van Microsoft. Het geeft net dat ietsjes meer flair en durf en geeft het totaal een overtuigender indruk. Nederlandse topmanagers mogen volgen, zou Ad Scheepsbouwer een van de eerste worden? We zullen zien.
3. Taal Scheepsbouwer spreekt nuchter en duidelijk en lijkt zich nauwelijks in te spannen. Meer intonatie zou best mogen en afwisselingen in hard, zacht, snel en rustig spreken zou de boodschap meer kracht geven. Doordat het lijkt dat hij zich nauwelijks inspant komt wat hij zegt af en toe wat minzaam over en dat is jammer. Een klein minpuntje moet me toch van het hart; het woord “eigenlijk” wordt regelmatig door hem gebruikt (let er maar eens op!) en dat haalt meteen de serieuze lading van zijn boodschap weg. Het is wél of het is niet en het is nooit “eigenlijk”!Een man die op dit niveau presteert dient mijns inzien ieder twijfelwoord te vermijden.
4. Effect op anderen Komt betrouwbaar, zakelijk, nuchter, degelijk en intelligent over. Om hem sympathiek te vinden zou je hem beter moeten leren kennen. Hij is overtuigend en de meeste mensen zien hem als iemand die bereid is om zijn schouders er flink onder te zetten. Een man die het moet hebben van zijn daden en die daadkracht ook heeft.
5. Eindoordeel De juiste man op de juiste plaats. Uitermate geschikt en heeft vrijwel alles in zich wat van een CEO verwacht mag worden. Kortom een aanwinst voor KPN.
6. Adviezen Zijn taalgebruik mag resoluter met meer intonatie en het woordje “eigenlijk” mag hij achterwege laten. Wanneer hij de stropdas wat vaker in de kast laat hangen zal hem dat sympathieker maken en geeft hem meer persoonlijkheid. Een tikkeltje meer flair mag gerust.
Pieter Frijters
Klik hier voor meer artikelen van Pieter Frijters.
Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.