Het zit wat tegen met de omzet en dus besluit u dat het tijd is voor actie! Actie is tenslotte altijd reactie. Er moet iets gebeuren, want uw verkopers zitten duimen te draaien en de targets zijn bij lange na niet gehaald. Onder het motto “wij gaan er met zijn allen voor” wordt de nieuwste verkoopactie in gang gezet. Enthousiast natuurlijk maar vaak ook onbezonnen. Tien manieren om uw verkoopactie in het honderd te laten lopen.
Het zit wat tegen met de omzet en dus besluit u dat het tijd is voor actie! Actie is tenslotte altijd reactie. Er moet iets gebeuren, want uw verkopers zitten duimen te draaien en de targets zijn bij lange na niet gehaald. Onder het motto “wij gaan er met zijn allen voor” wordt de nieuwste verkoopactie in gang gezet. Enthousiast natuurlijk maar vaak ook onbezonnen. Tien manieren om uw verkoopactie in het honderd te laten lopen.
1. Geen doelstellingen bepalen Al dat gedoe over doelen stellen komt u vast inmiddels de strot uit. Gewoon verkopen! We gaan gewoon beginnen en zien wel waar we uitkomen.
2. Niet vertellen wat u van uw verkopers verwacht Verkopers zijn zelfstandig werkende en denkende geesten en zij weten net als ik dat er alleen brood op de plank komt als wij die handtekening onder dat contract krijgen. Natuurlijk weten ze zelf wel precies wat ze moeten doen en laten, daar ga ik ze niet meer mee vermoeien. Just do it!
3. De gebraden hanen productie U heeft ooit eens een boek over “powerselling” en “powertalk” gelezen. En dus trekt u alles uit de kast en geeft u een fantastische peptalk op de maandelijkse verkoopvergadering. U heeft een fantastische voorzet gegeven en zij hoeven hem alleen nog maar in te koppen. Zo eenvoudig is het allemaal. Gewoon achter de telefoon gaan zitten en de gebraden hanen komen je mond binnenvliegen. Dat is het motto!
4. Denken dat u de enige bent Uiteraard heeft u wel eens iets over uw concurrenten gehoord. Maar het is nu een slappe tijd en u heeft al eventjes geen acties meer van ze gezien. Trouwens: “we are simply the best!” Gewoon positief denken, dan komt allemaal best in orde.
5. Veel korting geven Verkopen moet vooral makkelijk gaan. Wij halen gewoon wat van onze prijs af en de rest gaat dan vanzelf. Want uhoorde uw verkopers toch altijd zeggen dat we te duur zijn? Nou dat argument heeft u ze dan vakkundig uit handen gespeeld. Het kan niet misgaan.
6. Verkooptrainingen? Veel te duur! Trainen? Kom nou toch. U laat zich toch niet door een stelletje veel te duur betaalde softies de les voorschrijven? Verkopen leer je in de praktijk, nietwaar. U legt in een paar minuten wel even het hoe en wat uit en dan lukt het vanzelf.
7. Meteen vol er tegenaan Tijd is geld en tijdverlies kunt u zich dus niet permitteren. U heeft uw propositie bepaald dus vol er tegenaan! Testen, wat is dat nou weer? Gewoon die mailing van 30.000 stuks in één keer op de post doen. Dan hebben mijn verkopers ook voldoende adressen om na te bellen.
8. De resultaten niet meten U schiet een kanon af op een mug. Wedden dat u hem raakt. Tja, misschien is het middel erger dan de kwaal, maar het gaat toch om omzet maken? Gooi alles in de strijd, we zien wel of het bedrijf er beter van wordt.
9. Verkopers moeten verkopen Verkopers zijn dure jongens, dus die moeten omzet draaien. De service achteraf laat u gewoon aan de goedkope telefonische helpdesk over met dat handige voice-responsesysteem. De buit is immers toch al binnen. Onze dure verkopers hebben wel iets anders te doen dan zich bezig te houden met after sales service.
10. Evalueren, dat is nergens voor nodig In uw business gaat alles altijd heel erg snel. Als deze actie achter de rug is dan komen wij meteen weer met een andere actie. Evalueren is meer iets voor vergadertijgers en theoretici. Zonde van de tijd. Michel Hoetmer
Wilt u ook meer klanten werven met minder inspanning? Schrijf u dan in voor de training Effectieve acquisitie.