Veel managers hebben moeite met delegeren. Ze zijn misschien bang om het overzicht te verliezen. Ze hebben wellicht het idee dat overdragen van werkzaamheden vaak meer tijd kost dan om het ‘even’ zelf te doen of ze hebben te weinig vertrouwen in hun medewerkers om belangrijke zaken aan hen over te laten. Is delegeren voor u het overdragen van alleen werkzaamheden of ook het delen van verantwoordelijkheden?
Veel managers hebben moeite met delegeren. Ze zijn misschien bang om het overzicht te verliezen. Ze hebben wellicht het idee dat overdragen van werkzaamheden vaak meer tijd kost dan om het ‘even’ zelf te doen of ze hebben te weinig vertrouwen in hun medewerkers om belangrijke zaken aan hen over te laten. Is delegeren voor u het overdragen van alleen werkzaamheden of ook het delen van verantwoordelijkheden?
Een belangrijk project U bent aan het eind van een werkdag nog bezig aan een opdracht waarvoor u die dag verschillende zaken moet afronden. Dat wordt weer eens overwerken! Het zou misschien mogelijk zijn geweest om enkele deeltaken van het project aan uw medewerkers te delegeren, maar daarvoor achtte u het project te belangrijk. Om het tot een goed einde te brengen heeft u er voor gekozen om het geheel liever in eigen handen te houden. Zo kunt u makkelijk het overzicht op het geheel behouden en er voor zorgdragen dat de uitvoering foutloos geschiedt.
Wie doet het meeste werk? Herkent u iets in bovenstaande situatie? Vindt u het moeilijk om belangrijke werkzaamheden aan uw medewerkers over te dragen? Merkt u wel eens dat u langer aan het werk bent dan de meeste van uw medewerkers? Maakt u onderscheid in de uitvoerende werkzaamheden die uw medewerkers wel of juist niet kunnen doen? Vindt u uw eigen werk belangrijker dan dat van uw medewerkers?
Kijk in dat geval eens kritisch naar uzelf, uw medewerkers en het werk. Misschien kunt u door meer of anders te delegeren de werkzaamheden veel efficiënter laten verlopen. Bovendien heeft u dan meer tijd voor management en vergroot u de verantwoordelijkheid van uw medewerkers.
Een term met negatieve lading Delegeren wordt soms als een negatieve term ervaren. Het woord past in het rijtje van: regeren, begeren en dirigeren. Het wordt dan in verband gebracht met het afschuiven van de rotklusjes of het opgedragen krijgen van taken waar je als medewerker nou niet op zit te wachten. In lichaamstaaltermen wordt eerder een frons met een dirigerende vinger voor ogen gezien, dan een uitgestrekte open handpalm met een glimlach. Delegeren kan echter ook als een aspect van samenwerking en delen van verantwoordelijkheden gezien worden.
Delegeren als vorm van waardering Als manager dient u uit te gaan van vertrouwen in de zelfstandigheid en vaardigheden van uw medewerkers. Indien u voldoende de tijd neemt om medewerkers te instrueren in de uitvoering van verantwoordelijke werkzaamheden, zullen zij daar zeker in groeien. Doordat uw medewerkers belangrijke taken van u overnemen heeft u meer tijd voor coaching en ondersteuning.
Uw medewerkers zullen zich belangrijker en meer gewaardeerd voelen als u hen ook verantwoordelijke taken toevertrouwt waarvan u op dit moment nog van mening bent dat het bij uw eigen takenpakket behoort, zoals bijvoorbeeld planning, roostering en onderhouden van externe contacten. Het delegeren van dit soort werkzaamheden zal maar zelden worden gezien als het afschuiven van werk. U laat merken dat u vertrouwen heeft in de capaciteiten van uw medewerkers. Dit komt zeker ten goede aan hun prestaties en bevordert ook de initiatiefname van uw medewerkers.