zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Drie manier om uw medewerkers te motiveren

Door: Michel Hoetmer
 
Gemotiveerde medewerkers vormen één van de belangrijkste succesfactoren voor het bereiken van uw doelen. Het probleem voor de meeste mensen is dat ze niet constant gemotiveerd zijn voor wat ze doen. Hoe bereikt u een optimale motivatie? Michel Hoetmer gaat in op drie manier om mensen te motiveren.

Gemotiveerde medewerkers vormen één van de belangrijkste succesfactoren voor het bereiken van uw doelen. Het probleem voor de meeste mensen is dat ze niet constant gemotiveerd zijn voor wat ze doen. Hoe bereikt u een optimale motivatie? In principe zijn er drie manieren om mensen te motiveren.

De schop onder de kont
De schop onder de kont is gebaseerd op angst, op iets dat u niet wilt dat er gebeurd. Toen ik mijn eerste marathon liep, kwam ik rond de drieëndertigste kilometer de bekende man met de hamer tegen. Mijn tempo daalde tot een bijzonder bedenkelijk niveau en ik kon de stukjes grind in het asfalt tellen. Wandelaars hielden me moeiteloos bij. Op de een of andere manier lukte het niet weer op gang te komen. Totdat een andere loper me dreigde te passeren. Deze man werd gecoacht door iemand op een fiets. Ik hoorde hem tegen zijn pupil zeggen: "zie jij dat rugnummer voor je? Het wordt steeds groter en straks ga je hem voorbij!" Toen de strekking van deze woorden tot mij doordrong, dacht ik in een flits: "over mijn lijk". Ik begon weer met waarvoor ik gekomen was: hardlopen. Uiteindelijk liep ik een tijd waar ik nog steeds trots op ben. Andere "schop onder de kont methoden zijn": het uiten van allerlei dreigementen; in het meest extreme geval dreigen met ontslag. Dreigementen hebben het nadeel dat wanneer ze te vaak worden toegepast ze averechts werken.

Belonen
Dat klinkt al een stuk positiever. De toverwoorden zijn: lof, prestige, promotie en geld. De gedachte aan een beloning zet veel mensen aan tot actie. Bekend zijn de competities. De beste medewerker wordt beloond met een reisje naar het een of andere warme oord. Maar het hoeft natuurlijk niet iemand anders zijn die u beloont, u kunt ook uzelf uitstekend belonen. Zoiets in de trant van: als ik zus of zo doe en ik breng het tot een goed einde, dan geef ik mijzelf deze middag vrijaf.

Zelfmotivatie
De schop onder de kont methode en de beloning werken beide. Maar toch hebben beide methoden hun beperkingen: de prikkel komt van buiten af. Daarom zijn deze methoden lang niet zo effectief als de derde methode.

De grote meerderheid van de mensheid wordt geleefd door anderen. Hun leven lijkt een beetje op een biljartbal. Iemand anders geeft met een keu een stoot tegen de bal en deze gaat in de door de ander gewenste richting. Stephen Covey noemt dat in zijn boek The seven habits of highly effective people reactief gedrag. Reactieve mensen hebben hun leven niet in de hand, ze hebben geen controle. Juist omdat ze geen controle hebben, maken zij zich druk over van alles en nog wat. Meestal zijn het ook nog zaken waarop ze geen enkele invloed hebben.

Het kan natuurlijk ook anders. Toen ik bij een kennis in New Orleans op bezoek was vertelde zij mij dat om de paar jaar de straat overstroomde, daardoor kwam haar kelder blank te staan en had zij keer op keer een flinke waterschade. Mijn reactie was: 'Tjonge dat is vervelend!' Zij repliceerde laconiek: 'Michel it is just a fact of life and you have to accept it.' Met andere woorden er zijn betere dingen om je druk over te maken. Bijvoorbeeld de dingen die u wel zelf in de hand heeft. Als u er voor uzelf van uit gaat dat het leven neutraal is, bent u prima in staat om uw lot in eigen hand te nemen. Maak u druk om de dingen die er toe doen èn die u zelf in de hand heeft. Hierdoor krijgt u een gevoel van controle. Motivatie gaat daarna als vanzelf. U bent niet meer de biljartbal. U heeft niemand anders nodig voor een schop onder uw kont of een compliment. U weet wat u waard bent en motiveert uzelf. Het is deze interne kracht die mensen aanzet tot de grootste daden. Vergelijk het met een supersnelle bolide: deze heeft een krachtige motor en brengt de auto over de hoogste bergen, gaat soepel door de krapste bochten en langs steile afgronden. Goede auto's starten altijd direct, zelfs op de koudste ochtend van het jaar!

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is directeur van Salesquest, gespecialiseerd in verkoop- en relatiemanagementtrainingen. Daarnaast is hij NIMA-Sales docent bij ISBW. Hij publiceert in diverse media over de praktische kanten van het verkoop- en marketingvak.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10