zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Elf principes van leiderschap

Door: Fred Akkerma
 
Voormalig Philips-topman Jan Timmer pleegde te zeggen dat ingewikkelde problemen niet bestaan, ingewikkelde oplossingen wel. Wie de managementliteratuur er op naleest, zou op dezelfde gedachte kunnen komen. De vraag dringt zich op: wat is de basis van leiderschap? In dit artikel komt de benadering aan de orde van één va de grootste organisaties van de Verenigde Staten, die onbetwist leider in zijn branche is.

Voormalig Philips-topman Jan Timmer pleegde te zeggen dat ingewikkelde problemen niet bestaan, ingewikkelde oplossingen wel. Wie de managementliteratuur er op naleest, zou op dezelfde gedachte kunnen komen. Balanced Scorecards, dubbele learning loops, empowerment, spirituele coaching: het lijken soms ingewikkelde remedies voor eenvoudige problemen.

De vraag dringt zich op: wat is de basis van leiderschap?

De vraagt kan tot vele antwoorden leiden. Hieronder het antwoord van één van de grootste organisaties van de Verenigde Staten, één die onbetwist leider is in zijn branche.

Elf principes van leiderschap:

1. Ken u zelf en zoek altijd naar zelf-verbetering
Om u zelf te leren kennen, dient u uw eigen kenmerken te begrijpen. Kenmerken wie u bent, wat u weet en hoe u zich gedraagt.

2. Wees vakbekwaam
As leider moet u begrijpen waar u mee bezig bent en vertrouwd zijn met het werk dat uw medewerkers.

3. Zoek verantwoordelijke taken en neem verantwoordelijkheid voor uw handelingen
Zoek manieren om uw organisatie tot nieuwe hoogtes te brengen. En als er zaken fout gaan -dat gebeurt hoe dan ook een keer- geef anderen dan niet de schuld. Analyseer de situatie, neem correctieve maatregelen en vervolg richting de volgende uitdaging.

4. Neem goede en tijdige beslissingen
Maak gebruik van goede probleemoplossings-, besluitvormings- en planningtools.

5. Geef het goede voorbeeld
Wees een rolmodel voor uw medewerkers. Zij moet niet alleen horen wat er van ze verwacht wordt, ze moeten het ook zien.

6. Ken uw mensen en houd hun welzijn in de gaten
Verdiep u in wat uw medewekers bezighoudt en zorg goed voor ze.

7. Informeer uw mensen
Communiceer met uw mensen, met het senior management en andere sleutelfiguren in de organisatie.

8. Ontwikkel verantwoordelijkheidsgevoel bij uw mensen
Ontwikkel goede karaktereigenschappen die uw medewerkers helpen om hun professionele taken goed uit te voeren.

9. Verzeker u ervan dat taken goed begrepen, begeleid en voltooid worden
Een goede communicatie is hierbij van groot belang.

10. Train uw mensen tot een team
Hoewel veel zogenaamde leiders hun organisatie, afdeling of sectie een team noemen, is dat vaak niet werkelijk het geval; het zijn slechts groepen mensen die hun werkje doen.

11. Gebruik alle capaciteiten van uw organisatie
Door teamgeest te kweken, bent u in staat om de individuele capaciteiten optimaal in te zetten voor het grotere geheel.

Amerikaanse leger
Bovenstaande regels zijn de leiderschapsprincipes van het Amerikaanse leger. Ze zijn rechtstreeks ontleend aan het Amerikaanse handboek Military Leadership. Zo gek zijn de principes niet. Ze zouden voor heel wat hedendaagse managers een leidraad kunnen zijn.

Eigenschappen
Het handboek van het Amerikaanse leger laat het daar niet bij. Het gaat verder in op eigenschappen die van hun militaire leiders worden verwacht. Zoals: wees professioneel, ken uzelf en de menselijke natuur, geef richting, implementeer en motiveer. Klinkt zo gek nog niet, ware het niet dat we de gebiedende toon niet zo gewend zijn.

Betuttelend?
Op moderne managers en professionals komen dat soort frases in de gebiedende wijs wat betuttelend over. Maar hoe raar is het om mensen eens klip en klaar te wijzen op hun verantwoordelijkheden. Soms vergeten we die namelijk ongewild.

Fred Akkerma
fred@akkerma.com


Fred Akkerma is directeur van advies- en trainingspraktijk Akkerma.com en hoofdredacteur van Managersonline.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10