Voormalig Philips-topman Jan Timmer pleegde te zeggen dat ingewikkelde problemen niet bestaan, ingewikkelde oplossingen wel. Wie de managementliteratuur er op naleest, zou op dezelfde gedachte kunnen komen. De vraag dringt zich op: wat is de basis van leiderschap? In dit artikel komt de benadering aan de orde van één va de grootste organisaties van de Verenigde Staten, die onbetwist leider in zijn branche is.
Voormalig Philips-topman Jan Timmer pleegde te zeggen dat ingewikkelde problemen niet bestaan, ingewikkelde oplossingen wel. Wie de managementliteratuur er op naleest, zou op dezelfde gedachte kunnen komen. Balanced Scorecards, dubbele learning loops, empowerment, spirituele coaching: het lijken soms ingewikkelde remedies voor eenvoudige problemen.
De vraag dringt zich op: wat is de basis van leiderschap?
De vraagt kan tot vele antwoorden leiden. Hieronder het antwoord van één van de grootste organisaties van de Verenigde Staten, één die onbetwist leider is in zijn branche.
Elf principes van leiderschap:
1. Ken u zelf en zoek altijd naar zelf-verbetering Om u zelf te leren kennen, dient u uw eigen kenmerken te begrijpen. Kenmerken wie u bent, wat u weet en hoe u zich gedraagt.
2. Wees vakbekwaam As leider moet u begrijpen waar u mee bezig bent en vertrouwd zijn met het werk dat uw medewerkers.
3. Zoek verantwoordelijke taken en neem verantwoordelijkheid voor uw handelingen Zoek manieren om uw organisatie tot nieuwe hoogtes te brengen. En als er zaken fout gaan -dat gebeurt hoe dan ook een keer- geef anderen dan niet de schuld. Analyseer de situatie, neem correctieve maatregelen en vervolg richting de volgende uitdaging.
4. Neem goede en tijdige beslissingen Maak gebruik van goede probleemoplossings-, besluitvormings- en planningtools.
5. Geef het goede voorbeeld Wees een rolmodel voor uw medewerkers. Zij moet niet alleen horen wat er van ze verwacht wordt, ze moeten het ook zien.
6. Ken uw mensen en houd hun welzijn in de gaten Verdiep u in wat uw medewekers bezighoudt en zorg goed voor ze.
7. Informeer uw mensen Communiceer met uw mensen, met het senior management en andere sleutelfiguren in de organisatie.
8. Ontwikkel verantwoordelijkheidsgevoel bij uw mensen Ontwikkel goede karaktereigenschappen die uw medewerkers helpen om hun professionele taken goed uit te voeren.
9. Verzeker u ervan dat taken goed begrepen, begeleid en voltooid worden Een goede communicatie is hierbij van groot belang.
10. Train uw mensen tot een team Hoewel veel zogenaamde leiders hun organisatie, afdeling of sectie een team noemen, is dat vaak niet werkelijk het geval; het zijn slechts groepen mensen die hun werkje doen.
11. Gebruik alle capaciteiten van uw organisatie Door teamgeest te kweken, bent u in staat om de individuele capaciteiten optimaal in te zetten voor het grotere geheel.
Amerikaanse leger Bovenstaande regels zijn de leiderschapsprincipes van het Amerikaanse leger. Ze zijn rechtstreeks ontleend aan het Amerikaanse handboek Military Leadership. Zo gek zijn de principes niet. Ze zouden voor heel wat hedendaagse managers een leidraad kunnen zijn.
Eigenschappen Het handboek van het Amerikaanse leger laat het daar niet bij. Het gaat verder in op eigenschappen die van hun militaire leiders worden verwacht. Zoals: wees professioneel, ken uzelf en de menselijke natuur, geef richting, implementeer en motiveer. Klinkt zo gek nog niet, ware het niet dat we de gebiedende toon niet zo gewend zijn.
Betuttelend? Op moderne managers en professionals komen dat soort frases in de gebiedende wijs wat betuttelend over. Maar hoe raar is het om mensen eens klip en klaar te wijzen op hun verantwoordelijkheden. Soms vergeten we die namelijk ongewild.