Wanneer heeft u voor het laatst advies gevraagd aan één van uw medewerkers? Advies vragen werkt motiverend. Mindtuner Pieter Frijters gaat er dieper op in.
Het is niet zomaar dat u leidinggevende bent of zelfs verantwoordelijk bent voor de hele bedrijfsvoering van de organisatie. U weet veel, u heeft waarschijnlijk hard gestudeerd, u kunt snel beslissingen nemen, slecht weer gesprekken voeren, u bent analytisch, u kunt hard werken en u heeft hart voor het bedrijf.
Al deze kwaliteiten gingen ook op voor een 40-jarige CEO van een bedrijf met zo’n 300 medewerkers. Na zijn aanstelling was de omzet binnen twee jaar meer dan verdubbeld en het personeelsbestand enorm toegenomen. Hij raakte echter burnout en consulteerde mij. De reden voor zijn burnout was een enorme gedrevenheid en zijn overtuiging dat hij alles moest en hoorde te weten en als een alles wetende godheid (tenslotte had hij het bedrijf groot gemaakt) wilde functioneren.
Om het herstel van burnout in te zetten is met mijn methode Mind Tuning® over het algemeen een peulenschilletje en zo ook met hem. De derde en laatste sessie benutte ik om hem zijn valkuilen te leren inzien en om hem te leren op een vele malen prettigere wijze zijn taak weer op te pakken.
Zijn grootste probleem Vanwege zijn overtuiging dat hij als directeur alles hoorde te weten en het een afgang vond om adviezen te vragen aan lager geplaatste medewerkers, moest hij op zijn tenen lopen. Zich in alles en nog wat verdiepen, wat lang niet altijd met de bedrijfsvoering te maken had. In zijn beleving was het iets onvoldoende weten een nederlaag tegenover zijn medewerkers. Zonder dat hij het door had was zijn hoofddoel in zijn bedrijfsvoering geworden: “het voor geen prijs willen afgaan”.
Het kon niet anders dan dat zijn medewerkers hem een eigenwijze klootzak vonden en dat de sfeer op het bedrijf verre van ideaal was. Ik confronteerde hem hiermee door te vragen: "Is jou wel eens opgevallen dat het altijd stil werd als jij een afdeling binnenliep?" Enigszins verbaasd moest hij hier bevestigend op antwoorden.
Ik gooide het over een andere boeg en ik vroeg hem: “Heb jij met jouw ervaring enkele marketingadviezen voor mijn trainingen Spreken in het Openbaar?" Met veel verve en plezier deed hij mij allerlei tips aan de hand. Ik wees hem op zijn spontane reactie en vroeg hem: "Vind je mij nou niet stom dat ik dat aan jou vraag?” “Nee helemaal niet, ik vind dat juist prettig want dat is iets waar ik graag over praat en verstand over heb,” gaf hij overtuigd als antwoord. Ik wees hem op het feit dat iedereen het prettig vindt wanneer om een advies wordt gevraagd. In feite geeft iemand jou een compliment en zegt: “Ik schat je kennis zo hoog in dat ik je mening hierover erg op prijs stel”.
Advies vragen Aan uw secretaresse kunt u advies vragen over het cadeau dat u wilt kopen voor de verjaardag van uw vrouw of hoe een bepaald computer programma werkt of om de vertaling van een Engels woord dat u niet kent. Aan mensen op de werkvloer kunt u persoonlijk vragen hoe dat of dat volgens hen beter kan. U kunt aan iemand van het managementteam vragen hoe u het beste een toespraak kunt houden wanneer u daar zelf moeite mee hebt. U kunt aan een medewerker advies vragen hoe u een bepaalde klant die u persoonlijk nog niet ontmoet hebt, het beste kunt benaderen. U kunt op de werkvloer aan een medewerker die marathons loopt vragen of deze looptraining adviezen voor u heeft. Et cetera...
Medewerkers vinden het geweldig wanneer u als leidinggevende adviezen en meningen vraagt. U geeft ze daarmee complimenten waar ze als mens recht op hebben. Ze vinden u een geweldig mens en gaan u zien als leider. Ze zijn bereid om diep te gaan wanneer dat noodzakelijk is en de gesprekken zullen nooit meer verstommen wanneer u een afdeling binnenwandelt.
De beste motivatietechniek is: vraag uw medewerkers om adviezen en meningen van allerlei aard. De beste manager is niet de alles wetende maar de advies vragende manager.
Afloop Inmiddels een half jaar later ontving ik deze week uit dank een cd met een compilatie van muziek uit de jaren 70. Hij had de cd zelf samengesteld en op advies van een van zijn medewerkers de nummers via internet gedownload.
Pieter Frijters
Wilt u reageren op deze column of wilt u de reacties lezen, klik dan hier.
Pieter Frijters geeft motivatietrainingen en staat bekend vanwege zijn unieke Master Classes “Spreken in het Openbaar”.Daarnaast heeft hij een burnout- depressie- en fobiepraktijk in Waddinxveen (Frijters Mind Tuning®). Hij is Nederlands bekendste deskundige op dit gebied. Pieter Frijters is tevens auteur van het boek: “Van fobie naar Vrijheid”.