Er staat een computer op het bureau van de directeur. Een stille getuige van de internetrevolutie.
Ik ga hier niet anderen nog eens napraten dat het internet-walhalla is uitgebleven en dat de stemming is gekenterd. Gelukkig maar dat de traditionele bedrijven stug vasthielden aan hun ‘oude’ economische principes, anders hadden we nu in een behoorlijke economische depressie gezeten. De internetaandelen zijn immers tot 90% gedaald ten opzichte van de hoogste koers.
Evolutie Terugkijkend mogen we concluderen dat de internettechnologie de maatschappij niet wezenlijk heeft veranderd; de voorspelde revolutie blijkt toch evolutie. Natuurlijk dringen de voordelen van internet in alle bedrijven door. Bestellingen, communicatie en beheersing gaat nou eenmaal het gemakkelijkst als alles met elkaar gekoppeld is. Maar om dat nou revolutionair te noemen, nee. Er waren al heel veel parallelle ontwikkelingen gaande om dat te bereiken. Dat er met internet in één klap een algemene standaard werd geïntroduceerd, kwam overigens wel goed uit.
Niks Internet, business as usual dus? Nee, toch niet. Want internet heeft wel degelijk iets teweeg gebracht. Het heeft informatie- en communicatietechnologie dichter bij ‘gewone’ mensen als u en ik gebracht. Het is niet zo lang geleden dat hippe managers, stoere marketeers en snelle verkopers zich bij voorkeur verre hielden van alles wat naar ICT rook. In het veel gehanteerde rijtje 'visie, missie, strategie, structuur, processen, systemen' eindigt systemen niet voor niks als laatste. Dat kan dus niks zijn.
Opeens strategisch Dankzij internet is ICT plotseling van strategische waarde geworden. Iets wat ICT-managers tot hun grote frustratie nooit is gelukt. Zodra zij over databases en configuraties begonnen, haakte menigeen af. Internet werkt echter met kleurtjes, plaatjes en eenvoudige 'buttons' en is daardoor zelfs door de meest naïeve marketeer te begrijpen. De functionaliteiten zijn echter nog altijd het zelfde. Dankzij internet is ICT van ons allemaal geworden.
Er staat een computer op het bureau van de directeur, een stille getuige van de internetrevolutie.