zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Volkskrantmanagers blijken stiekem oude economen

Door: Fred Akkerma
 
Ambitieus en vol ideeen trad de Volkskrant enkele jaren geleden toe tot het Internet. Met online abonnementen, internettoegang en een hoogst actuele site zou het PCM-dagblad laten zien hoe vooruitstrevend de krant was. Nu, een paar jaar later, maakt de online krant een enorme blunder door het intellectueel eigendom op hyperlinks naar Volkskrant-artikelen op te eisen.

30 april 2000 - Ambitieus en vol ideeen trad de Volkskrant enkele jaren geleden toe tot het Internet. Met online abonnementen, internettoegang en een hoogst actuele site zou het PCM-dagblad laten zien hoe vooruitstrevend de krant was. Nu, een paar jaar later, maakt de online krant een enorme blunder door het intellectueel eigendom op hyperlinks naar Volkskrant-artikelen op te eisen.

Advertenties
Wat is er aan de hand? Veel sites, maar in het bijzonder Kranten.com en Linknews, maken hyperlinks naar Volkskrant-artikelen. Da's handig voor surfers, want dan hoeven ze niet alle krantensites af te surfen om datgene te vinden wat ze zoeken. Maar door rechtstreeks naar een artikel te verwijzen, loopt de Volkskrant surfers mis op de startpagina van de krant, uitgerekend de pagina waar de meeste advertenties staan. Big deal, zou je denken, dan zet je toch gewoon advertenties rondom je artikelen? Maar nee, Volkskrant-moeder Perscombinatie kiest voor de moeilijke weg, en daagt de twee sites voor rechter.

Blunder
De actie van de Volkskrant is een regelrechte blunder en gaat tegen alle Nieuwe Economie-wetten in. Hyperlinks zorgen immers voor veel bezoekers op je site en daarmee voor meer inkomsten. Het is naief om te denken dat surfers trouw eerst je voorpagina komen bezoeken als het ook anders kan.

Voorbeeld
Laat de Volkskrant-managers een voorbeeld nemen aan Nu.nl die webmasters aan alle kanten stimuleert om links naar de nieuwsite te maken. Het nieuwsbalkje op de Startpagina van Managersonline.nl is er een voorbeeld van. Wie klikt op een Nu-link krijgt direct het artikel van zijn voorkeur te zien, maar ook het overzicht van andere artikelen. En advertenties natuurlijk. Zij dragen dan ook niet de last van tientallen jaren gedrukte media met zich mee.

Fred Akkerma
akkerma@wxs.nl

Wilt u reageren op deze column of wilt u de reacties lezen, klik dan hier.

Fred Akkerma is communicatiemanager, managementconsultant en hoofdredacteur van Managersonline.nl.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10