Het krakkemikkige World Online kostte 25 miljard, het succesvolle Startpagina.nl slechts 30 miljoen. Rara hoe kan dat? Over de keerzijde van hobbyisme.
18 april 2000 - Het krakkemikkige World Online kostte 25 miljard, het succesvolle Startpagina.nl slechts 30 miljoen. Rara hoe kan dat? Over de keerzijde van hobbyisme.
Hoewel de beursgang van World Online is uitgelopen op een fiasco, werd voor de aandelen grif miljarden betaald. En dat voor een bedrijf dat feitelijk niet meer doet dan een telefoonlijntje openzetten naar Internet. Technologisch en commercieel is dat een koud kunstje.
Een duizendste Onlangs werd bekend dat target="_blank">Startpagina.nl -met meer dan een miljoen bezoekers per dag een van de best bezochte Nederlandse sites op internet- aan VNU verkocht is voor 30 miljoen gulden, ongeveer een duizendste (!) van de waarde van World Online.
Startpagina.nl heeft zich, zonder de 'luxe' van een Internet Service Provider zelfstandig een plek op markt weten te veroveren. Door een uitgebreide linkverzameling aan te leggen tezamen met honderden 'vrijwillige' subpagina-beheerders die een graantje van het Startpagina-succes wilden meepikken. Startpagina.nl is van dezelfde eenvoud als waar Yahoo in de Verenigde Staten groot mee is geworden. Geen wonder dus dat er door de groten werd gevochten om de overname van de succesvolle formule. Maar dat dat uitliep op een prijs van 30 miljoen duidt op amateurisme.
Succesformule Want het massaal vangen van internetters op een site om ze vervolgens door te kunnen sluizen naar een website van hun voorkeur (in jargon: een portal) is waar internetbedrijven van kwijlen. Effectief je doelgroep bereiken op internet is de uitdaging van elk bedrijf dat het net op gaat. Startpagina.nl kan dat. Alle reden om te spreken van een succesformule dus.
De oprichters van Startpagina.nl beweren dat hun site een uit de hand gelopen hobby is. En waarschijnlijk is dat zo, want indachtig een aantal web-wetten hadden ze anders wel een paar kleine extraatje toegevoegd aan hun site. Wat zij vergeten zijn is het aanleggen van een klantendatabase, niets meer en minder dan een kaartenbak van de bezoekers van de site. Dat is namelijk waar Internetbedrijven als World Online hun waarde aan ontlenen: informatie over de mensen die over het web surfen. Per klant hebben beleggers daar gemakkelijk 5000 gulden voor over. Via wat gratis diensten (bijvoorbeeld een eigen internet service provider of email service) had Startpagina.nl met het grootste gemak een dergelijke database kunnen aanleggen. En was het bedrijf een factor tig meer waard geweest.
Opstand Nu eindigt hun internetavontuur met een fooi van 30 miljoen, wat verdeeld onder drie hobbyisten bepaald niet slecht is. Maar de opstand die nu onder de subpagina-beheerders is ontstaan (zij eisen een deel van de opbrengst) is begrijpelijk en was voorspelbaar. Zij beheren op eigen titel binnen het Startpagina-concept websites per thema, maar zijn afgezien van de mogelijkheid om een advertentie te plaatsen op de subpagina, rechtenloos. Wel zijn zij voor een groot deel verantwoordelijk voor het succes van de site. Juridisch maken de opstandigen geen schijn van kans, zakelijk eigenlijk ook niet, want de ervaren VNU-uitgevers kunnen de pagina's moeiteloos zelf beheren. Moreel gezien klinkt hun claim van 7,5 miljoen echter reeel.
Had Startpagina.nl gekozen voor een iets ander beleid inclusief het toekennen van opties aan de pagina-beheerders, dan zou die 7,5 miljoen in het niet vallen bij de totale opbrengst.
Dat is een pijnlijke constatering achteraf, maar vooral een belangrijk les in de Nieuwe Economie.