zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Betalen op internet: sloom, slecht en zeker niet simpel

Door: Fred Akkerma
 
Een interactief medium vraagt om een interactief betalingsverkeer. Maar wat is er eigenlijk mis met de girobetaalkaart?

8 april 2000 - Hoe kun je nu e-commerce bedrijven als er niet fatsoenlijk betaald kan worden op internet? Achter die smoes verschuilen zich al lange tijd grote bedrijven om maar niet al te actief te worden op het www. Een interactief medium vraagt om een interactief betalingsverkeer. Maar wat is er eigenlijk mis met de girobetaalkaart?

Wehkamp (.nl), Neckermann, Otto, ECI, KPN, energiebedrijven, kranten, tijdschriften: al jarenlang maken zij gebruik van betaling via de post. Oftewel: achteraf betalen. Voor het handelen in producten en diensten mag betaling dan ook geen enkel probleem vormen.

Iets anders ligt het als het gaat om electronische diensten, informatie die direct online beschikbaar wordt gesteld via internet, zoals de openbaar vervoers reisinformatie (OVR) of het wegstemmen van een reiziger van De Bus.

Daarvoor zijn dan ook al enige tijd handige betalingsmogelijkheden bedacht zoals Switchpoint waarmee een betaalde 0900-lijn kan worden bezocht (wel wat onhandig voor bedrijfs- en kabelinternetters). Handige jongens als Password Generator vullen ook een gat in de markt.

Intussen vechten bestaande spelers als banken en Eurocard/Mastercard om de betalingsmarkt. De banken bedachten het omslachtige I-Pay (inmiddels opgeheven) en onlangs Mastercard het minstens even lastige SET. Maar hun pogingen om betalingsverkeer te vergemakkelijken leiden eerder tot onnodig lange procedures dan tot ontsluiting van e-commerce. Terwijl Credit Cards al lange tijd gebruikelijk zijn op internet. Natuurlijk met een risico, maar dat wordt tot nu toe keurig afgedekt door de Credit Card Maatschappijen.

Van Chipper hebben we ook al lang niks gehoord. De chipcard-maker beloofde ooit dat het internet-betalingsverkeer mogelijk zou maken. Door -net als bij een telefooncel- slechts de Chipper in een speciaal apparaatje te stoppen. Een briljant idee, want snel en weinig risico (in het slechtste geval het saldo van de Chipper). Maar organisatorisch schijnt het nogal lastig te zijn.

Van de gevestigde betalings-ondernemingen hoeven we voorlopig weinig te verwachten. Sloom, slecht en allerminst simpel is de teneur. Let liever op de nieuwkomers. Of op de bedrijven die al jarenlang op afstand factureren: gewoon, met een girobetaalkaart.

Fred Akkerma
akkerma@wxs.nl

Wilt u reageren op deze column of wilt u de reacties lezen, klik dan hier.

Fred Akkerma is communicatiemanager, managementconsultant en hoofdredacteur van Managersonline.nl.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10