Beleggen is risico nemen, daar horen verliezen bij. Maar beleggers lijken hun verlies maar moeilijk te kunnen dragen en willen Nina Brink slachtofferen. Ze kunnen beter hun wonden likken en in het vervolg beter oppassen.
6 april 2000 - World Online is sinds het begin van haar bestaan een verliesgevende onderneming. Maar het verlies bleef meestal beperkt tot een paar miljoen gulden. Behalve in 1999, toen bedroeg het verlies een recordbedrag van 200 miljoen gulden. Dat verlies werd niet gemaakt om klanten te werven, om investeringen te doen of overnames, nee, de 200 miljoen gulden werd vrijwel in zijn geheel gespendeerd aan het paaien van beleggers voor de beursgang. Met dure tv-commercials ('One day...') en mega-billboards.
Toen verscheen het prospectus, dat beleggers geacht te worden te gebruiken als handleiding bij hun investeringen. Daarin stond min of meer dat geen enkel getal in dat prospectus betrouwbaar was. Ook viel er uit op te maken dat World Online haar omzet voornamelijk haalt uit de vergoedingen die KPN betaalt voor het inbellen op internet, een inkomstenbron die in de toekomst dreigt uit te drogen.
Maar wat deden beleggers toen dit krakkemikkige bedrijf een beursnotering aanvroeg? Ze schreven massaal in op het aandeel tegen een uitgifteprijs van 43 Euro. Gek gemaakt door de internethype en de geldverslindende reclamecampage. Maar wel bij volle bewustzijn.
Dat topvrouw Nina Brink haar aandelen een paar maanden eerder al van de hand had gedaan voor minder dan een zesde van dit bedrag, is twijfelachtig, maar neemt niet weg dat beleggers zelf hun informatiebronnen hadden kunnen raadplegen. Dan hadden ze ook tot de slotsom moeten komen dat 43 Euro veel te duur was en in geen verhouding stond tot de performance, nee zelfs niet de toekomstige perfomance van het internetbedrijf.
Beleggen is risico nemen, daar horen verliezen bij. Maar beleggers lijken hun verlies maar moeilijk te kunnen dragen en willen Nina Brink slachtofferen. Ze kunnen beter hun wonden likken en in het vervolg beter oppassen.
Tip voor Nina Brink: neem Newconomy over. Met het geld dat World Online nu in kas heeft, kan het gemakkelijk het kindje van Maurice de Hond betalen en heeft het in een klap belangen in 24 bedrijven die wel toekomst hebben.