zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

World Online-beleggers klagen tegen beter weten in

Door: Fred Akkerma
 
Beleggen is risico nemen, daar horen verliezen bij. Maar beleggers lijken hun verlies maar moeilijk te kunnen dragen en willen Nina Brink slachtofferen. Ze kunnen beter hun wonden likken en in het vervolg beter oppassen.

6 april 2000 - World Online is sinds het begin van haar bestaan een verliesgevende onderneming. Maar het verlies bleef meestal beperkt tot een paar miljoen gulden. Behalve in 1999, toen bedroeg het verlies een recordbedrag van 200 miljoen gulden. Dat verlies werd niet gemaakt om klanten te werven, om investeringen te doen of overnames, nee, de 200 miljoen gulden werd vrijwel in zijn geheel gespendeerd aan het paaien van beleggers voor de beursgang. Met dure tv-commercials ('One day...') en mega-billboards.

Toen verscheen het prospectus, dat beleggers geacht te worden te gebruiken als handleiding bij hun investeringen. Daarin stond min of meer dat geen enkel getal in dat prospectus betrouwbaar was. Ook viel er uit op te maken dat World Online haar omzet voornamelijk haalt uit de vergoedingen die KPN betaalt voor het inbellen op internet, een inkomstenbron die in de toekomst dreigt uit te drogen.

Maar wat deden beleggers toen dit krakkemikkige bedrijf een beursnotering aanvroeg? Ze schreven massaal in op het aandeel tegen een uitgifteprijs van 43 Euro. Gek gemaakt door de internethype en de geldverslindende reclamecampage. Maar wel bij volle bewustzijn.

Dat topvrouw Nina Brink haar aandelen een paar maanden eerder al van de hand had gedaan voor minder dan een zesde van dit bedrag, is twijfelachtig, maar neemt niet weg dat beleggers zelf hun informatiebronnen hadden kunnen raadplegen. Dan hadden ze ook tot de slotsom moeten komen dat 43 Euro veel te duur was en in geen verhouding stond tot de performance, nee zelfs niet de toekomstige perfomance van het internetbedrijf.

Beleggen is risico nemen, daar horen verliezen bij. Maar beleggers lijken hun verlies maar moeilijk te kunnen dragen en willen Nina Brink slachtofferen. Ze kunnen beter hun wonden likken en in het vervolg beter oppassen.

Tip voor Nina Brink: neem Newconomy over. Met het geld dat World Online nu in kas heeft, kan het gemakkelijk het kindje van Maurice de Hond betalen en heeft het in een klap belangen in 24 bedrijven die wel toekomst hebben.

Fred Akkerma
akkerma@wxs.nl

Wilt u reageren op deze column of wilt u de reacties lezen, klik dan hier.

Fred Akkerma is communicatiemanager, managementconsultant en hoofdredacteur van Managersonline.nl.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10