zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Word Maurice de Hond slachtoffer van zijn eigen boodschap?

Door: Fred Akkerma
 
De blijde boodschap verkondigt hij al jaren. Als een roepende in de woestijn moet hij zich hebben gevoeld toen hij al in een vroeg stadium het Nederlandse bedrijfsleven opriep het internet op te gaan. Het gaat snel en Nederland mag de boot niet missen, was in een notendop de boodschap van Maurice de Hond.

5 april 2000 - De blijde boodschap verkondigt hij al jaren. Als een roepende in de woestijn moet hij zich hebben gevoeld toen hij al in een vroeg stadium het Nederlandse bedrijfsleven opriep het internet op te gaan. Het gaat snel en Nederland mag de boot niet missen, was in een notendop de boodschap van Maurice de Hond.

Maar zijn profetieen vonden weinig gehoor. Dan moet ik het zelf maar, dacht De Hond toen en werd directielid van Wegener Arcade om zich op IT en Internet te storten. Maar zelfs bij de uitgeefreus vond De Hond niet het begrip dat hij had verwacht.

En dus startte de voormalige opiniepeiler zijn eigen investeringsmaatschappij dat onlangs Newconomy werd gedoopt en binnenkort een beursnotering krijgt. Het bedrijf investeert in Nederlandse internetbedrijven en levert daar ook het management voor.

Gezien de ontwikkeling op de beurs in Amsterdam na de tragische introductie van World Online en de afnemende waardering van Internetfondsen in de hele wereld, lijkt De Hond een beroerd moment te hebben gekozen voor de beursintroductie.

Maar De Hond is een vechter, die hoge pieken en diepe dalen heeft gekend. Zijn eerste bedrijf InterView ging roemloos ten onder op de beurs. Newconomy beschikt echter over alle eigenschappen die van een modern internetbedrijf verwacht mogen worden: het richt zich op leidende bedrijven, die content bieden of handel op internet bedrijven. Bedrijven dus, waar alle internetgoeroes hoge verwachtingen van hebben.

Er is echter een valkuil. Een valkuil waar uitgerekend De Hond zelf zo vaak voor gewaarschuwd heeft: dat het al te laat is.

Fred Akkerma
akkerma@wxs.nl

Wilt u reageren op deze column of wilt u de reacties lezen, klik dan hier.

Fred Akkerma is communicatiemanager, managementconsultant en hoofdredacteur van Managersonline.nl.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10