Een logische stap in de strategie van KPN is dat het bedrijf internetwinkels gaat helpen bij het afhandelen van hun logistieke processen. TNT Post Groep is wellicht een geschikte overnamekandidaat...
3 april 2000 - De grootste internetpartij in Nederland is KPN. Hoewel het bedrijf op dit moment met name met vaste en mobiele telefonie zijn geld verdient, zijn de labels Planet Internet, XS4ALL en Het Net belangrijke toekomstige moneymakers. Ook de joint venture KPNQwest (wereldwijde IP- en dataverbindingen) is een belangrijk speerpunt van het telefoniebedrijf.
Het verlenen van toegang tot internet wordt steeds minder winstgevend en dus zoeken internetproviders naar nieuwe inkomstenbronnen. Zo ook KPN. Het bedrijf sloot contracten af met SBS6 en Endemol en nam een aanbieder van internetspelletjes over. Content dus, het buzzwoord van 2000, dat garant moet staan voor toekomstige inkomsten. Ook wil KPN bedrijven helpen bij het handelen op internet (e-commerce). Bijvoorbeeld door nieuwe betalingsmogelijkheden aan te bieden en websites te hosten.
Een logische vervolgstap is dat KPN internetwinkels gaat helpen bij het afhandelen van hun logistieke processen. Zodra klanten iets bestellen via het net, verzorgt KPN de verzending en afrekening. Daarvoor moet het bedrijf wel op zoek naar een geschikte partij om over te nemen...
TNT Post Groep misschien, de voormalige post-poot van KPN, die in 1998 werd afgesplitst omdat telecom en post te weinig synergie vertoonden. Hoe anders lijkt de wereld er twee jaar later uit te zien. De bedrijven vullen elkaar naadloos aan en kunnen samen een prima internetformule vormen. Maar of de directie van KPN dat aandurft...?