Als iedereen straks inkoopt via Internet, dan verkoopt ook iedereen via Internet. Inkoop: de ware sleutel tot e-commerce.
2 april 2000 - Wat was er ook al weer zo revolutionair aan de opkomst van Internet? In tegenstelling tot de 'oude economie' ligt de macht in de 'nieuwe economie' aan de vraagkant. Oftewel: klanten bepalen wat ze kopen en bij wie. Internetters kunnen de hele wereld over en beslissen op basis van het beste aanbod dat ze krijgen. Fysieke beperkingen zijn er niet. Power to the customer dus.
Wat doen bedrijven vervolgens? Ze starten hun eigen websites om producten en diensten te verkopen. Als aanbieder dus en niet als klant. Albert Heijn gaat levensmiddelen verkopen via het net, Fleurop bloemen en KPN mobiele telefoons. Prima natuurlijk, want als de klant daarom vraagt, bieden bedrijven het aan.
Al die bedrijven zijn echter naast aanbieder van producten en diensten, ook inkoper. Inkoper van grondstoffen, van kantoormeubilair, van consultancydiensten, van advertentieruimte et cetera.
Het mag genoegzaam bekend zijn dat ondernemingen -als het maar even kan- het liefst de markt naar hun hand willen zetten. Maar krijgen ze die kans op Internet, grijpen ze die niet.
Kennelijk past de logica van de Nieuwe Economie nog niet in de denkpatronen van het management van ondernemingen. Op Internet is de klant de baas, dus stel je op Internet op als klant.
Een aantal bedrijven, waaronder DSM, heeft de omslag al gemaakt en wil binnen een aantal jaren alle inkoop via Internet laten verlopen.
Als iedereen straks inkoopt via Internet, dan verkoopt ook iedereen via Internet. Inkoop: de ware sleutel tot e-commerce.