Volgens een rapport van Forrester Research hebben e-mail marketing en zoekmachine marketing de grootste invloed op het online koopgedrag van consumenten. De rol van sociale media is nog steeds beperkt. Sociale media spelen wel een belangrijke rol bij het creëren van bewustzijn. Tenminste, wanneer u niet een van de volgende zeven zonden begaat....
1. Ik, ik en nog meer ik Natuurlijk bent u de belangrijkste persoon in uw leven. Maar dat betekent niet dat anderen een levendige interesse in uw persoontje of voor uw activiteiten tonen. Te veel over uzelf praten werkt averechts.
Tip. Geef antwoord, vanuit het perspectief van uw prospect bezien, op de vraag: 'Wat heb ik er aan?'
2. Niet delen Actief zijn op sociale media is vooral een kwestie van delen en niet zoals sommigen menen 'een conversatie aangaan'.
Natuurlijk zijn die conversaties er wel. Het is ook prachtig wanneer ze tot stand komen. Maar reken er niet te veel op. De meeste mensen (ruim 90%) consumeren, ze geven weinig tot geen reacties of commentaar.
Tip. Plaats nuttige content. Content waar uw doelgroep iets aan heeft. Op die manier positioneert u uzelf als vertrouwde adviseur.
3. Te veel commerciële boodschappen In het normale sociale verkeer bestoken wij elkaar toch ook niet met commerciële boodschappen? Waarom doen sommigen het dan wel op sociale media?
Een bekend verschijnsel is een reactie geven in een discussie en dan vooral vertellen hoe goed je bent. Of nog erger: de schrijver van een artikel kritiseren en dan zeggen dat je het beter kunt.
Tip. Af en toe een commerciële boodschap kan best. Een ruwe vuistregel is 70%/30%. Dat wil zeggen u produceert 70% nuttige inhoud en maximaal 30% commercieel getinte berichten.
4. Inconsequente berichtgeving
Einstein bedacht ooit de beroemde formule: E = MC2. Dat bracht me op het idee dezelfde formule toe te passen in de marketing:
Effect = marketingboodschap x consequent gedrag in het kwadraat.
Tip. Wees consequent ten aanzien van inhoud en stijl. Het geeft herkenbaarheid. U maakt uzelf tot 'merk'.
5. Clichés herkauwen Het is een bekend gezegde: 'Als je niets zinnigs te zeggen hebt, is het verstandiger om je mond te houden'.
Pas dus op met het herkauwen van overbekende clichés. U wilt toch niet bekendstaan als het cliché mannetje of vrouwtje?
Tip. Bedenk eigen herkenbare content.
6. Geen waardering voor anderen tonen Pas las ik een boek over verkopen. Daarin zag ik dat de auteur het concept van SPIN-verkoop had gekopieerd. Hij hing er slechts een ander naamkaartje aan.
In plaats van SPIN werd het nu SPER. Op deze manier claimt te auteur iets dat niet van hem is. Hetzelfde gebeurt helaas ook op sociale media.
Tip. Laat merken dat u anderen waardeert. Op Twitter kunt u dat eenvoudig doen via een mention of een retweet. De ander is u er dankbaar voor en ook uw volgers waarderen het dat u interessante gedachten doorvertelt.
7. Niet verwijzen naar uw eigen website Wij zijn terug bij de introductie. Sociale media zijn vooral interessant om bewustzijn op te wekken. Het échte verkopen geschiedt via uw website. Zorg er voor dat alle sociale media wegen naar uw website leiden.
Tip. Attendeer uw publiek op relevante informatie op uw website. En ga daar 'verkopen'.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.