zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Het geheim van de kameleon

Door: Desiree Grijpma-Hidding,   19-06-2011,   17:07 uur
 

Het is verbazingwekkend hoeveel parallellen we kunnen trekken tussen het gedrag in het dierenrijk en dat van de mens.  Vanuit de evolutie theorie is er veel onderzoek gedaan naar gedrag. Maar juist op het gebied van het gebruik van uiterlijk en kleur zijn er ook  overeenkomsten te vinden. Hoe maken de dieren gebruik van kleur en uiterlijk en hoe kunnen we deze kennis als mens benutten?

Opvallen en camouflage


In de natuur draait het om gezien of juist niet gezien worden. De fregatvogel op de Galapagos eilanden blaast een gigantische rode ballon onder zijn snavel op, om de aandacht van de dames te trekken. De vrouwtjes kiezen de mannetjes uit met de meest rode ballon.

De schorpioenvis heeft dezelfde kleur als het koraal en is zo juist onzichtbaar, wat handig is bij het jagen. 

En de kameleon, die kennen we allemaal, die past zich aan zijn omgeving.

Aandacht trekken met kleur
Bij de mens zie je precies hetzelfde gebeuren. Als wij niet willen opvallen in een groep, kiezen we voor een kleurloze outfit. Meestal gebeurt dit onbewust.  

In mijn praktijk zie ik vaak dat de introverte mensen onopvallende kleuren dragen, zoals bijvoorbeeld grijs of beige.  De extroverte personen durven wel opvallende kleuren te dragen, omdat ze, ook vaak onbewust,  weten dat ze daarmee de focus op henzelf leggen. 
De kleur rood speelt net als bij de fregatvogel, bij de mens een belangrijke rol. Als je als dame een rode jurk aantrekt, is aandacht gegarandeerd. Voor de mannen is dit bijvoorbeeld een rode stropdas of een rood overhemd.
  
Beïnvloed buitenwereld met kleding en kleur
Het voordeel van de mens ten opzichte van de dieren is dat wij zelf onze uitstraling bepalen met de kleding en de kleuren die wij dragen. Wij beïnvloeden met kleding en kleur de mensen om ons heen. Deze vormen onbewust voor een groot deel een mening over u op basis van uw verschijning.

Verander in een kameleon

Wij als mensen kunnen ons gedragen als een kameleon. Mijn advies, maak hier gebruik van!
 
Denk  ’s ochtends na bij het aankleden wat uw planning is voor de dag. Wilt u die dag juist opvallend of onopvallend opereren? Wat is de kledingstijl van het bedrijf of de mensen waar u wellicht op bezoek moet?  Wat wilt u bereiken, wilt u samenwerken of meer afstand creëren? 

Wees meer bewust van de invloed van uw kleding en pas uw kleding aan. De ene dag is een formele stijl passend, de andere dag bereikt u meer in een informele stijl. De ene dag in zwart en wit om streng over te komen, de andere dag in zachtere kleuren om samenwerking te bevorderen.

Verander in een kameleon en creëer uw eigen succes.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Desiree Grijpma-Hidding is imago stylist en biedt ondernemers, medewerkers en managers kleuranalyse en kledingadvies. Ook voor kledingadvies mannen. Zij is tevens personal shopper. Met haar bedrijf Second impression geeft zij ook kleuradvies en imago workshops. Speciaal voor bedrijven geeft zij stijladvies en presentatie trainingen.
Desiree is van mening dat naast uw communicatieve vaardigheden en uw prestaties op uw werk, uw kledingstijl voor een groot gedeelte bepaalt hoe u overkomt op uw collega’s, klanten en relaties. De kunst is om binnen de heersende cultuur een stijl te vinden, die ondersteunt wat u uit wilt stralen.

In het bedrijfsleven miste Desiree het belang van uiterlijke presentatie. Nu combineert zij met passie haar kennis van kleding en stijl met haar ruime ervaring op het gebied van sales en marketing.

Daarnaast is zij ook gespecialiseerd op het gebied van schriftelijke communicatie als webteksten tekstschrijver
 

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Maartje  |   | 
24-06-2011
 | 
15:43 uur
Dat je met kleding mensen kunt manipuleren heb ik ontdekt toen ik jaren geleden bij een internationaal kledingbedrijf ging solliciteren. Voor mijn kast staand heb ik nagedacht wat hun kledingstijl was. Ik kwam door de eerste ronde, waarbij als belangrijkste reden werd aangegeven dat ik de enige kandidaat was, die 'hun' kleding aanhad. Overigens niet uit hun winkels afkomstig....!

Daarna heb ik die truc vaker toegepast, en het is verrassend hoeveel succes dit heeft.
Alexander  |   | 
26-06-2011
 | 
07:04 uur
Uit ervaring met make-up (en ook schilderen) weet ik dat kleuren zonder meer invloed hebben op ons bestaan, ons functioneren, ons gedrag, onze stemming... en dus ook op ons succes. Zweedse psycholoog Karl Ryberg heeft een boek hierover geschreven: 'De geheime kracht van kleuren' waaruit blijkt dat kleuren ons niet alleen visueel beinvloeden, maar ons ook energie geven of juist energie wegnemen. Uit wiskunde/natuurkunde is het eveneens bekend dat kleuren in het echt niet eens bestaan maar dat alles draait om frequentie van het licht. Mede daarom ben ik het ook dit keer met Desiree eens. Wees bewust wat je uitstraalt!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10