‘Een goed begin is het halve werk’. Mooi, maar méér dan dat is het ook niet. Wie veel opstart en niets afmaakt, leeft in een wereld met losse eindjes. Met aangesproken budgetten, maar geen tastbaar resultaat. Met veel hoog gespannen verwachtingen en geen voorgang. Druk, druk, druk, en niets uit uw vingers. Hoe gaat u om met gebrek aan discipline?
Discpline: afspraak met jezelf
Het niet nakomen van gemaakte afspraken levert frustratie op. Ga maar na: u vraagt de schilder om een offerte te doen voor dubbel glas, maar de man komt niet opdraven. Inmiddels is de grootste winterkou voorbij, maar de subsidie-termijn ook.
Ergerlijker is het haast nog als u afspraken met uzelf niet nakomt: diezelfde schilder, diezelfde isolerende beglazing… en u hebt, nu het te laat is voor de subsidie, nog niet eens offerte aangevraagd!
‘Elke reis begint met de eerste stap’
Gebrek aan discipline zit voortgang in de weg. Vanaf het punt waar u staat komt u geen stap verder. Maar wie een begin weet te maken en het opbrengt om de vaart erin te houden, krijgt voorsprong. Een voorsprong op een concurrent, maar vooral ook op zichzelf.
Dat kan gelden voor ondernemers die ‘ooit’ nog eens hun strategie moeten uitwerken, individuele medewerkers die ‘toch eindelijk’ hun LinkedIn-account zouden moeten opzetten, een secretaresse die ‘hoognodig’ eens een cursus Outlook moet gaan volgen.
Elk van die doelstellingen helpen, eenmaal gerealiseerd, tot voortgang of een verbetering. Ze zijn stuk voor stuk de moeite waard en tien tegen één dat u na afloop verzucht: ‘het is me meegevallen’.
Een olifant eet je niet ineens, maar in stukjes.
Wie discipline op kan brengen, kan nagenoeg elk doel realiseren. Het kan dan helpen om een groot doel op te splitsen in kleinere subdoelen. Dat maakt het makkelijker om te starten en om een eerste tussenresultaat in beeld te brengen.
Voor wie aan een grote, nieuwe taak begint zit misschien de onzekerheid in de weg. "Kan ik dat wel, heb ik daar voldoende ervaring voor?" Dat antwoord hebt u pas als u begonnen bent. Een project als ‘inkomende post alleen nog als digitaal document de organisatie in’ is groot, veel omvattend en het heeft grote consequenties. De uitvoering ervan vraagt veel tijd en een flink budget. Wie zich dan laat weerhouden door onzekerheid, maakt niet eens een begin. Dat begin zou in dit geval kunnen bestaan uit een inventarisatie van gebruikers-ervaringen. "Wie hebben dit al geïmplementeerd? Waar werken ze mee, waar zijn ze tegenaan gelopen?"
In de praktijk
Die eerste stap helpt om een goed begin te maken. En of het ook al het halve werk is, weet ik niet. Ik zou in elk geval willen aanraden om in elk geval een begin te maken. Van mezelf weet ik dat ik een geweldige baan heb, maar ook dat ik voor behoorlijke ‘uitdagingen’ heb gestaan. Daarbij zijn stapje voor stapje knelpunten overwonnen. Aan het begin heb ik mezelf de vraag gesteld ‘wat wil ik bereiken en wat moet ik daarvoor doen?’. En ik ben begonnen met bewegen, elke dag een stukje, dichter naar het doel. Gedisciplineerd volhouden!
Mooie topic.
Het klopt en is inderdaad het begin van alle grootse projecten.
Zelf starten we te veel kleine sub-projecten die soms later uitgroeien tot een succesverhaal, soms sterven ze een stille dood.
Dat is ook ondernemen. Andere projecten worden gestart en doorverkocht.
En als je een groot project af gerond hebt vragen ze vaak hoe start je hieraan?
Voorbeeld: enkele weken geleden vroegen ze een creatie te maken Vespa 1:1 uit ballonnen. We zijn gestart met de basis, deze mislukte grandioos en we zijn herstart met een andere techniek. Super vlot ging dit. De rest werd er ballon per ballon aan bij gewerkt. Techniek per techniek paste wij toe. Resultaat na 1 avond + nacht doorwerken met 2 ballondesigners stond de vespa 1:1 er!
Het verhaal, je start met een idee en moet proberen door te zetten, doorbijten, doorwerken, en indien het niet lukt herbeginnen tot het klaar is. Dan pas slaag je en heb je succes. Het duurt soms (1 extra nacht omdat we herbegonnen) maar vaak is het resultaat de max!