Op mijn vorige blog 'De terreur van zwart-wit-denken' kwam een bijzonder snedige reactie van een lezer. Simone vond het wel een grappig feit dat mijn weblog werd gepubliceerd op een site waarop tevens zoveel tiptops staan. Ik wil nog wel een stapje verder gaan. Ook mijn eigen website SalesQuest bevat talloze artikelen over verkopen en marketing met tips, do's en don'ts. Heb ik last van een gespleten persoonlijkheid?
Sorry ik geloof dat zoiets tegenwoordig een borderline syndroom heet. Ik vrees van wel. De reden waarom veel sites artikelen bevatten met tiplijstjes en 'het beste van' of 'zoveel zonden' ligt voor de hand: ze worden door de lezers verslonden! Ze geven ons hoop (houd die eventjes vast!)
Vooral lijstjes met magische getallen doen het goed. Denk aan het geluksgetal zeven. Het is een manier van de uitgever om het publiek aan zich te binden.
Overigens doen zonden het beter dan mythen. Zonden geeft nog een beetje hoop op een beter leven. Maar mythen? Pure wanhoop.
Eigen risico
Wellicht zou ik op alle artikelen een soort van waarsachuwingssticker moeten plakken:
'Overnemen van deze tips kan u groot succes bezorgen. Maar pas op, de tips overnemen zonder zelf na te denken kan u ook grote schade berokkenen'.
Waar ik me in het bijzonder tegen keer zijn de wijsheden van types als Jim Collins, Stephen Covey en vele anderen die de lezer gouden bergen beloven aan de hand van kant-en-klare succesrecepten. Ze zijn nogal stellig en aantoonbaar onjuist. Zeker in het geval van Jim Collins. Veel van zijn voorbeeldbedrijven kwamen in moeilijkheden. De recepten deugden dus niet.
Waar ik me vooral tegne keer is het te eenzijdig denken dat er maar één manier is om bijvoorbeeld met je klanten om te gaan (de klantgerichtheidskerk). Je ideeën tot een soort geloof verheffen, dat stuit me tegen de borst. Niet vreemd voor een scepticus toch?
Ook gij Brutus?
Ik hoop dat ik me niet schuldig maak aan het verkopen van al te simpele succesformules. Voor de zekerheid geef ik u vijf tips voor het omgaan met tiplijstjes (ik kan het zondigen niet laten):
1. Als iemand u gouden bergen belooft, neem het alsjeblieft met een korreltje zout.
Vooral als er één of meer mensen worden opgevoerd die ergens geweldig succesvol mee zijn. Anekdotisch bewijs is geen bewijs.
2. Vraag uzelf af of de tip in uw situatie past.
3. Experimenteer eerst op kleine schaal.
4. Meet wat er gebeurt. Werkt het?
5. Blijf vooral zelf nadenken.
Extra tip: geloof vooral niet wat ik zeg! Reageer sceptisch!
Ten slotte Simone bedankt voor je reactie! Rest me nog antwoord te geven op het tweede deel van je reactie:
'We kunnen nu dus onderzoeken of deze blog effect heeft: als het aantal korte artikelen met lijstjes afneemt en het aantal artikelen met meer nuance en een groter 'grijs gebied' toeneemt.'
Het komt er niet van. Ten eerste omdat lieden zoals ik verslaafd zijn aan hun eigen lijstjes en ten tweede omdat nuances een stuk slechter verkopen dan de zwart-wit-denken.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Ach; de meeste willen de wijsheid en waarheid toch in hapklare brokken voorgeschoteld krijgen. Uit het boekje want van nadenken wordt je moe. Ik keer me principieel tegen alle wijsheid ''in a nutshell''. Er is niets linker dan Statistiek, Standaard & Suggestie.
Simone
|
|
24
-
12
-
2010
|
13
:
43
uur
Michel,
ik voel me vereerd je te hebben mogen inspireren tot een nieuwe blog. Hierbij een tiptop 5 voor mogelijke volgende blogs:
1) De risico's van one-liners (- bij het niet-denkende publiek - lekker actueel)
2) Tegenspraak bij tiplijstjes - het moet mogelijk zijn met wat literatuuronderzoek gerenomeerde auteurs tegen elkaar uit te spelen met hun lijstjes
3) De 10 grootste gevaren bij het volgen van tips
4) 5 tips om in lijstjes te leren denken (het valt me zwaar)
5) wat het met je doet als je er achter komt dat de vorige (en deze) reactie komt van een man ipv vrouw - ik bemerkte te laat dat ik een fout in mijn eigen naam heb gemaakt (bovenstaande dan wel weer even expres om de link te leggen)...
Sterkte en gewoon lekker doorgaan met je lijstjes en vergeet niet dat ik ze gewoon doorlees maar daarna gauw ook weer vergeet.
Tiplijstjes werken alleen, als je die opstelt voor je eigen bedrijf en je van daaruit je 'brand essence' of 'blue ocean' formuleert. En dat is de basis voor de legendes, die verkopers moeten vertellen. Mythische verhalen zoals 'Hoe Joris de draak versloeg' werken overigens vaak heel goed. Als je er maar voor zorgt, dat de klant Joris is, zijn probleem de draak en de rol van de verkoper beperkt wordt tot de wapendrager van het woiordje 'hoe' uit de titel. Meerdere tips leiden vaak alleen tot gebrek aan focus. Daarom worden ze ook zo gewaardeerd door veel verkopers.
Leuke blog Michel en interessante nieuwe blogtitels Simone. Ik neem aan dat het iedereen vrij staat jouw suggesties over te nemen?
Naast alle argumenten die al naar voren zijn gebracht, heb ik er nog een. Lijstjes geven structuur aan de schrijver en overzicht aan de lezer. Hoewel 7 een magisch getal is, geef ik zelf de voorkeur aan het getal 3. Drie tips, drie zondes, etc. kan ik nog reproduceren. Op een lijstje van 7 moet ik wel heel erg mijn best doen. Misschien een beetje lui ;-)?