zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Twitter: zinloos gebabbel?

Door: Michel Hoetmer,   22-10-2010,   15:05 uur
 

Hebt u zich wel eens afgevraagd wat er met uw Tweets gebeurt nadat u ze heeft gepubliceerd? Worden ze gelezen? Reageren mensen? Levert het stof op tot discussie? En speelt u uzelf er mee in de kijker? De beloning voor uw inspanningen zou wel eens kunnen tegenvallen, blijkt uit een interessant onderzoek van Sysomos.

Sysomos is producent van tools voor het analyseren van sociale media. Men bekeek gedurende een periode van twee maanden maar liefst 1,2 miljard Tweets. 



Het noodlot van de meeste Tweets
De onderzoekers waren vooral geïnteresseerd wat er met Tweets gebeurt nadat ze zijn gepubliceerd. Wie antwoord er? Wordt de Tweet doorgegeven (retweet)? Volgens de onderzoekers bitter weinig. Enkele cijfertjes:

- 71% van alle Tweets genereert geen reactie
- 23% van de Tweets lokt een antwoord uit (reply)
- Slechts 6% van de Tweets is aanleiding voor een retweet

Verreweg het grootste deel van de antwoorden (96,9%) en retweets (92,4%) vindt plaats binnen een tijdspanne van één uur na publicatie. Daarna neemt het aantal reacties in rap tempo af. Niet alleen zijn de aantallen reacties laag, maar in de tweede of derde graad gebeurt er vrijwel niets.

Wie leest uw Tweets?
Het onderzoek meet slechts het aantal reacties. Wat het onderzoek niet meet is hoeveel Tweets daadwerkelijk worden gelezen. Wat ik evenmin terugvind is of mensen reageren op verwijzingen naar bijvoorbeeld artikelen, websites of andere bestanden.

Helaas geven de resultaten van het onderzoek weinig redenen tot optimisme. Het heeft met de aard van Twitter te maken. 

De nieuwste berichten staan bovenaan in de berichtenstroom. Veel Twitteraars volgen honderden of soms zelfs wel duizenden medetwitteraars. Stel dat die gemiddeld één Tweet per dag verzenden, dan verschijnt er een onnavolgbare stroom aan berichten, die in rap tempo buiten beeld verdwijnen. Een dergelijke stroom verouderd snel en is niet bij te houden.

Dus is Twitteren zinloos?
Dat lijkt me een te voorbarige conclusie. Het onderzoek geeft een beeld van gemiddelden. Er zijn bijvoorbeeld minibloggers die veel meer aandacht krijgen dan anderen. 

Er zijn ook selectieve volgers. De kans dat die uw berichten wel zien is bij deze groep groter. Het hangt natuurlijk ook af van de soort berichten die u publiceert en of ze aansluiten bij uw doelgroep. Hebben deze berichten waarde voor anderen? Dan neemt de leeskans toe. 

Meer Twitterproblemen
Een ander probleem met Twitter is dat veel reacties niet goed te plaatsen zijn. Bij een reply verschijnt weliswaar de aanduiding @twitternaam, maar de meeste mensen verzuimen aan te geven waarop ze reageren. 

Ik maak het regelmatig mee dat mensen dergelijke reacties geven en ik me vervolgens vertwijfeld afvraag op welk bericht ze reageren. Het is verstandig om daarvan een indicatie mee te sturen. 

Het gebruik van hashtags (#onderwerp) is in dit verband handig. Op deze manier kunt u een discussie markeren en zijn alle gerelateerde Tweets snel terug te vinden via de zoekfunctie. 

Nog een opbeurende mededeling: ik vond het onderzoek via een Tweet van Paul Hassels Monning - @phasselsmonning. In de tweet verwees hij naar zijn blog 'Sociale media: 0.0, 1.0 of 2.0?' en in die blog verwees hij weer naar het onderzoek. 

Met een kleine variatie op een bekend gezegde van George Orwell kun je stellen: alle Tweets zijn gelijk, alleen is de ene Tweet meer gelijk dan de andere.

Gerelateerde blogs/artikelen:
- 7 Gouden Twitterregels
- Helemaal gek van sociale media
- Twitter: waarom zou ik je volgen?
- Sociaal netwerken: stop er toch mee!

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
dekogifts dordrecht  |   | 
23-10-2010
 | 
21:25 uur
Er worden zoveel miljoenen tweets verstuurd dat elk tweetje verdrinkt onder de volgende tweets
Siebo Hakse  |   | 
25-10-2010
 | 
11:35 uur
Het is met Tweets als met koppen snellen in de krant. Voor de meeste geldt, dat je één blik werpt en dan verder kunt. Ik ben het heelmaal eens met je bijdrage over acquisitie via social media (Klik hier) Geheel eens met de replys, in 98% van de gevallen onnavolgbaar.
Misschien wil je nog eens aandacht besteden aan hashtags. Wat is een goede hashtag?
Michel  |   | 
25-10-2010
 | 
12:13 uur
Bedankt voor de positieve reacties.

@siebo hakse Helaas werkt de opgegeven link niet (het systeem heeft er een punt aan vastgeplakt). Daarom heb ik het artikel toegevoegd in het rijtje gerelateerde artikelen, zie: 7 Gouden Twitterregels.
9780  |   | 
4-11-2010
 | 
11:14 uur
Twitteren doe je niet omdat het nuttig is maar omdat je het leuk vind. Als je er plezier in hebt, zullen andere twitteraars ook meer plezier aan je tweets beleven.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10