zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf redenen om open-deur policy te voeren

Door: John Vrakking Vrakking,   25-06-2010,   14:03 uur
 

U bent er altijd bent voor uw medewerkers. U bent als eerste op de zaak en gaat als laatste weg. U bent de pater familias (m/v als u wilt) en heeft op elke vraag een antwoord. Ze kunnen u op elk moment van de dag om raad vragen: uw deur staat altijd open. Goede zaak?

Waarom zou u een open-deur houden?



1. Omdat u leidinggeven niet leuk vindt
U bent leidinggevende ‘geworden’ omdat iemand dat moest gaan doen. U heeft uw uitvoerende taak gedwongen aan de wilgen gehangen en bent nu de baas van hen, die vroeger collega’s waren. U mist ze en voelt zich eenzaam.

2. Omdat er nog altijd een taboe heerst op nietsdoen (Gen. 3:19)

Met uw handen in uw zakken voor het raam staan en wat beeldvorming toe te staan, is in onze calvinistische opvattingen nog altijd ‘not-done’, zeker als u ambtenaar bent. Zo wilt u niet gezien worden en met een open-deur voelt u zich gedwongen om te buffelen.

3. Omdat het leuk is om even afleiding te hebben
Vragen van anderen bieden een welkome afleiding als u zelf aan het eind van uw concentratieboog bent (zie: Uw concentratie). "Leuk, een uitdaging!"

4. Omdat het leuk is om iemand te helpen

U wilt, net als veel anderen, graag aardig gevonden worden. Niets is u te dol, de domste vragen krijgen een antwoord. Weer iemand met een glimlach!

5. Omdat het leuk is om als autoriteit te worden gewaardeerd

Misschien heeft u, door uw staat van dienst, van veel zaken verstand. En kunt u inderdaad antwoord geven op veel vragen. Hop, weer iemand geholpen! Maar bent u leidinggevende of padvinder?

Waarom zou u geen open-deur houden?


Tijdrovers

Redenen genoeg dus voor die open deur. Maar wie er altijd is voor anderen, is er nooit voor zichzelf. Bovendien: u houdt uw mensen afhankelijk, want ze leren niets. Bovendien: het altijd maar bereikbaar zijn maakt dat uw werktijd u door de vingers loopt als dun zand. Uw planning wordt bijzonder zijwindgevoelig en zo komt u aan uw eigenlijke taken niet toe (zie: Andermans problemen).

Alle zaken die u in de loop van die dag hebben afgehouden van uw eigen plannen, noemen we Tijdrovers. Tijdrovers halen u uit uw concentratie, belemmeren uw eigen productiviteit en zitten uw resultaat in de weg. Bij analyse blijken die tijdrovers in drie categorieën te vallen:

· Werk (iets dat veel tijd kost, niet als werk voelt, maar wel degelijk bij u thuis hoort)
· Extern veroorzaakte tijdrovers (u kunt er werkelijk niets aan doen om ze te stoppen)
· Intern veroorzaakte tijdrovers (u kunt ze kanaliseren, beperken of afstoppen)

Wanneer u uw werk ziet als tijdrover, hebben uw taken hun glans verloren. Ga bij uzelf te rade of u niet iets anders wilt gaan doen. Kennelijk liggen er andere uitdagingen: volg uw hart!
Zelden kom ik onmiskenbare externe tijdrovers tegen; de meeste tijdrovers vallen onder de categorie ‘ intern veroorzaakt’: de eigenaar heeft er zelf de hand in. En daarmee heeft die een handvol alibi’s voor het in stand houden van zijn afleiding: de open-deur.

Als u niet actief uw eigen tijdsbesteding bewaakt, wordt uw werkdag ‘geroofd’. Dat maakt dat u uw dag begint met allerlei voornemens en een hoofd vol plannen, maar dat u de dag afsluit met een gevoel van Druk, druk, druk en Niets gedaan. Die deur moet bij tijd en wijle echt dicht.

Hoe vergaat het u? Welke tijdrovers zitten u in de weg? En welk resultaat blokkeren ze? Ik doe een onderzoek. Klik hier als u daaraan mee zou willen werken (2 minuten).

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10