Vrijwel elke zichzelf respecterende professional heeft zich aangemeld bij een van de vele sociale media websites, zoals: LinkedIn, Facebook of Twitter. En daar kijkt u dan trots naar uw aanwezigheid op het web. Wellicht bent u ook vrolijk gestemd omdat u een aardige schare volgelingen hebt verzameld. Maar wat gebeurt er in uw netwerk? En levert het zakelijk bezien ook nog iets op?
Stel u hebt een account bij LinkedIn. Dan ontvangt u eenmaal per week een mailtje met updates uit uw netwerk. De berichten zijn globaal als volgt:
Jantje heeft zijn profiel aangepast.
Pietje beveelt Janine aan.
Petra heeft zich verbonden met Leontine.
Dat is het wel zo’n beetje. Feitelijk gebeurt er weinig tot niets. Het lijkt een beetje op een receptie waar zich een paar honderd man hebben verzameld. Iedereen geniet van zijn drankje en staart zonder iets te zeggen naar de anderen in de hoop dat er iets spannends gebeurt. Helaas spelen de andere aanwezigen ook stommetje. Lekker gezellige boel!
De grote vraag
U bent van mij gewend dat ik tegen u aan zit te tetteren. Met die gewoonte wil ik vandaag eens een keertje breken. Ik wil graag eens wat van u horen. Ik heb twee doodsimpele vragen:
Wat doet u met sociale media?
Heeft het u zakelijk al iets opgeleverd?
U kunt op twee manieren reageren:
1. Een reactie hieronder plaatsen.
2. Een bericht naar mij sturen (uw reactie blijft indien gewenst anoniem).
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Wij hebben een aantoonbaar belangrijk deel van onze winst met de gemeenteraadsverkiezingen (van 1 naar 4 zetels) te danken aan hyves. (Klik hier) door de laagdrempeligheid van hyves, kunnen de kiezers iedere vraag stellen en/of klacht kon plaatsen en zij hierop ook openlijk antwoord kregen.
We zijn dan ook de grootste lokale partij van Nederland op hyves.
Twitter gebruiken we om snel informatie te verspreiden en alle voor ons interessante berichten in kranten en tijdschriften zonder al deze bladen te hoeven kopen toch allemaal te kunnen lezen. (Klik hier)
Persoonlijk gebruik ik Linkedin als relatie adresboek en netwerk, welke dus altijd up to date is en voor speciale vragen of voorstellen zeker een aanrader is.
Kortom de sociale media is voor ons een fantastisch netwerk, waar we al veel aan te danken hebben
Het is volgens mij net als bij face2face netwerken, je hebt een doel nodig en het is zaaien, zaaien en nog eens zaaien. Ik begin half Mei met bloggen en gebruik linkedin te weinig. Vragen om intructies is de crux en proactief zijn. Dus kijken wie iemand kent die jij wilt leren kennen.
R.C. den Heijer
|
|
3
-
05
-
2010
|
09
:
29
uur
Ik bevestig de indruk van de auteur. Social Media worden als marketingtool buiten proporties gehypt. De waarheid is, dat voor de gebruiker de waarde ervan vooral zit in de uitwisseling van social messages niet in de ontvangst van commerciële boodschappen. In the long run irriteert dat alleen maar.
Succesvol zakendoen of überhaupt zakelijke successen behalen werkt uiteindelijk alleen als er voldoende gepresteerd wordt. Mits goed gebruikt kunnen de digitale ontmoetingsplaatsen een mooie start voor een samenwerking vormen.
Corpo Mission heeft al verschillende opdrachten succesvol kunnen vervullen met behulp van LinkedIn en Twitter. Uiteindelijk gaat het gelukkig nog om de inhoud, maar de eerste stappen worden steeds meer online gezet!
M
|
|
3
-
05
-
2010
|
16
:
52
uur
Ik ben zeer te spreken over LinkedIn:
Je kunt er geen direct resultaat van verwachten in de vorm ''Wil jij die en die tool voor mij ontwerpen?'' of ''Ik heb een geweldige baan voor je!'' Maar het is zaaien, zoals Monique Mulder hierboven stelt.
Het zaaien werpt wel degelijk zijn vruchten af: mensen hebben je naam wel eens zien staan en kunnen hem dus beter onthouden. Sommige mensen bekijken welke boeken je leest en gaan je opeens met andere ogen bekijken.
Je Kunt jezelf profileren zoals jij dat wilt zonder dat je daarbij expliciet mensen hoeft te benaderen. Ook kun je je ambities breed kenbaar maken zonder dat je daar elke borrel opnieuw over hoeft te beginnen.
Ondernemers en ondernemingen die sociale media niet gebruiken laten duidelijk kansen liggen. Web 2.0 valt niet meer weg te denken uit deze maatschappij en net zoals er slechte verkopers zijn, zijn er mensen die de mogelijkheden van sociale media niet begrijpen en/of slecht gebruiken.
De combinatie LinkedIn en Twitter is bijvoorbeeld een uitstekend instrument voor:
- het werken aan de persoonlijke en zakelijke herkenbaarheid
- het vinden van leads
- het vlot leggen van contacten
- het snel kunnen reageren op veranderende marktsituaties
- het in de gaten houden van concurrenten
- weten wat er over je wordt geschreven
- werkzoekenden die gericht naar banen kunnen zoeken
- het verbreden en verdiepen van kennis
- een krachtig revers marketing instrument!
Graag verwijs ik voor uitgebreider commentaar nog even naar een eerder geplaatst artikel over dit onderwerp in ManagersonLine: (Klik hier)
Sociale media is al een belangrijke tool om je verder te onderscheiden en een persoonlijkere band aan te gaan met de klant, maar het wordt ook steeds belangrijker in de toekomst. Ik denk dat bedrijven zich moeten voorbereiden op veranderingen in het communiceren met klanten.
Echter de mogelijkheden zijn zeer breed en worden steeds uitgebreider. Wij zien in dat veel ondernemers hier nog moeite mee hebben, of nog niet weten hoe ze een dergelijke strategie hierop moeten ontwikkelen.